The Gradall became a business of the new owner as the Gradall Division with operations in Cleveland. In July 1950, Gradall manufacturing operations were moved to New Philadelphia, Ohio, where it continues, in 2011, as Gradall Industries, Inc., a global manufacturer of telescopic boom excavators and industrial maintenance machinery.
Gradall exavator history.
----------------------------
Ensimmäiset Gradall kaivinkoneet ostettiin suomeen 1961, ja ne tulivat VR:n rautatie rakennusosaston käyttöön. Nämä kaksi Gradall konetta jotka olivat maanteiden ja siltojen luiskien tekoon tarkoittetua konetta oli täysin hydraulinen kaikilta puomiston toiminnoiltaan ja niiden puomi oli rakenteeltaan kolmikulmainen ristikko tyyppinen täysin suora, (niveltämätön) vain pystysuunnassa liikkuva, sivuille kallistettava sekä eteen - taakse liukuva 2-3 jatkoinen varsi, jonka päässä oli kauha tai tasauslevy.
Koneen alaosan muodosti kuorma-auto, jonka takaosaan oli asennettu hammaskehän varassa pyörivä ylävaunu, ja molemmissa tarvittiin oma kuljettaja.
Seuraavat Gradall koneet hankittiin suomeen 1963, saimaan kanavan kolmannen
työvaiheen alkaessa.
Suomessa kone sai valtion vuokrakone oppaaseen (hinta taulukko) merkinnän KAA,
eli: Kaivinkone + Auto - Alusta, perässä oli laitteen painon mukaan numero-luokka.
----------------
Gradall Industries oli amerikkalainen hydraulisten kaivinkoneiden valmistaja New Philadelphia kaupungin läheisyydessä. Gradall kaivinkoneet ovat osuvasti nimetty, johtuen niiden ominaisuuksista toimia kaikilla kovilla maa-materiaali pinnoilla
Nämä kaivinkoneet tunnetaan parhaiten niiden teleskooppisesta kallistuvasta puomista, joka avulla toiminto on suurempi ajettavuus kuin perinteisellä nivel-puomistoilla varustetulla kaivukoneella.
Gradall tehtaan perustivat kaksi veljestä, Ray ja Koop Ferwerda, toisen maailmansodan aikana, jolloin paljon työmiehiä jätti raskaan lapiotyön, liittyi armeijan palvelukseen, ja saavat kevyemmän työn ja paremman palkan sotilasalalla.
Ferwanda veljekset omistivat rakennusalan yrityksen joka erikoistui moottoriteiden rakentamiseen ja joilla oli vaikeuksia tehtäviensä hoitamisesta koska saatavissa ei ollut riittävästi miestyövoimaa maanteiden ja siltojen luiskien tasoittamiseen sekä viimeistelyyn.
Tämä kannusti veljeksiä valmistamaan laitteen joka korvaisi menetetyn miesten työt.
Vuonna 1941, Ray ja Koop keksivät ensimmäisenä maailmassa hydrauli toimisen kaivinkoneen, joka ei itse asiassa ollut mitään muuta kuin hydraulinen puomisto joka asennettiin valtion ylijäämävarastosta ostettuun, kolme akseliseen kuorma-autoon.
Linn tractor (us navy trucks)
Muutamalla kunnostettulla Linn L-37-tyyppisellä traktorilla oli tärkeä merkitys Gradall teleskooppisen kaivukoneen valmistuksessa ja kehityksessä.
Vuonna 1941 Ray ja Koop Ferwerda, Cleveland, Ohio Ferwerda-Werba-Ferwerda rakennusalan yrityksen omistajat, alkoivat rakentaa teleskooppi puomistoa kaivinkoneeseen (joka tunnetaan yleisesti Gradall 1 tyyppi) käyttämällä valtion ylijäämä varastosta ostettujen (kippi-lava varustettu?) kuorma autojen alustoja.
He jatkoivat parantaen tuotteiden malleja sodan aikana ja loppupuolella 1943 aloitettiin toisen prototyyppi sarjan valmistus asentamalla käytettyjä Linn traktoreita Gradall kaivinkoneen alustaksi ja valmis tuote esiteltiin yleisölle 06 toukokuu 1944.
Kolme käytettyä Linn L-37s telatraktorin alustaa käytettiin seuraavien kolmen Gradall prototyyppien valmistukseen, jonka jälkeen Ferwerda veljekset myivät Gradall kaivukoneiden valmistus oikeudet, Gradall Clevelandin Warner & Swasey Co yhtiölle.
Vaikka Warner & Swasey oli rakentanut kaksi ensimmäistä Gradall prototyyppiä Linn C-5 Ca tela-traktorin rungolle, nyt niiden kaksi väsynyttä taka akselia olivat liian leveällä Ohio osavaltion tien käyttö asetuksille ja näin määräytyi että edullinen Gradall laite, sekä prototyypit jotka oli rakennettu halvalla, jouduttiin nyt tieliikenteen lakien mukaan asentamaan armeijan ylijäämä vastosta ostettujen kalliiden kuorma-autojen rungolle.
Pelkona oli että näiden asetusten johdosta koneet olisi liian kalliita mahdollisille asiakkaille ja jälleenmyyjille, joten Linn C-5 alusta tuntui edelleen houkuttelevalta.
Näin ollen ensimmäiset tuotetut Warner & Swasey yhtiössä rakennetut Gradall, M2400 kaivukoneet esiteltiin vuonna 1946, jolloin ne oli asennettu,
kuten suurin osa kaikista muistakin vastaavista varhaisen vaiheen koneista, armeijan ylijäämä autojen 6x6 kuorma-autojen alustalle.
1950 luku rautatie versio
----------
Tämä hydrauli käyttöinen kaivukone osoittautui työssä erittäin tehokaaksi.
Vuonna 1944, Ferwerdan veljekset pääsivät sopimukseen jossa Warner & Swasey Co. valmistaa heidän mallinsa mukaan omat versionsa tästä kaivin-koneesta.
Gradall vaurastui koko loppuvuoden 1950 koska valtio rakennutti valtakunnallista valtateiden järjestelmää, jonka takasi kysynnän Gradall tyyppisille kaivinkoneille.
Gradall 1960 luku
1970
---------------------------------------------------------
Vuonna 1980 Gradall hankki Bendix Oyj
Kolmen vuoden kuluttua, Bendix myi yhtiön Allied Oy:lle
Allied ei omistanut Gradall yhtuiötä pitkään, vaan he myivät osuutensa hyvin nopeasti Gradall yhtiön toimivalle johdolle.
Vuonna 1985 Gradall oli jälleen myyty. Tällä kertaa ostaja oli ICM Industries.
Vuonna 1996 New York Investment ryhmä - Morgan, Lewis, Githens ja Ahn ottivat yhtiön hallintaansa.
Vuonna 1999 Gradall hankki JLG nostimien ja kurottajien kaikki toimialat.
JLG Industries
JLG omisti Gradall tuotteet vuoteen 2006, jolloin he myivät yrityksen Alamo Groupille, maatalouskoneiden valmistajalle ja tien ulkopuolella käytettävien kunnossapito laitteiden valmistajalle.