tag:blogger.com,1999:blog-2290664890630457790.post8180724245567138503..comments2023-11-15T11:14:59.180+02:00Comments on Maarakennus koneita.: Peli-ilta kyläkoululla...maximexhttp://www.blogger.com/profile/12096663908456909910noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2290664890630457790.post-41750005242141373702012-11-24T08:33:51.751+02:002012-11-24T08:33:51.751+02:00Huomenta taas.
Semmosta se pakkas olemaan. Oli po...Huomenta taas. <br />Semmosta se pakkas olemaan. Oli porukkaa kelpuutettiin paremmin isontalon poikien kyytiin sekä muihinkin rientoihin, taikka siis keitä hyväksyttiin himen alempiarvoisiksi kumppaneiksi tai ei ollenkaan.<br /><br />Mulla ei ollu hopeasiivessä tuulisuojaa, eikä ensin alkuun soliferi mopossa. <br />Mun mielestä etenkin soliferiin se sopi huonosti, kun se kallistui liikaa taaksepäin, eikä mopon vaijerikahvojen asento tai niiden säädöt, antanut periksi säätää sitä enää pystympään.<br /><br />Ujo ja arka, itseäni häpeilevä olen ollut nuoruudessani aina armeija aikaan ja sen jälkeiseen asti vaikkakin asiakaspalvelu ja ihmisten kanssa paljon tekemisissä oleminen puutteen alleen kätkikin suhteelisen hyvin.<br /><br />Kun mopolla ajoi ilman tuulisuojaa pakkasella, niin oli tupattava vaatetta päälle paljon, peukalo ja sormet palelivat heti ensimmäisinä pienen ajomatkan jälkeen. Kun laskeutui satulasta naam oli niin jäässä ettei edes puhe tullut, eikä tahtonut kuulla/ymmärtää omaa ajatustaan saati päästä liikkumaan kylmyyden ja hirveen paksun kerrospukeutumisen takia, joista kaikista ajoviima oli mennyt matkan aikan läpi, pakkasta kun oli 20-25 astetta normaalisti, enimmillään jopa -31-2 astetta joilla keleillä (niilläkin) tuli muutama kilometri ajettua.maximexhttps://www.blogger.com/profile/12096663908456909910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2290664890630457790.post-10964598900870330122012-11-23T20:43:04.309+02:002012-11-23T20:43:04.309+02:00Hyvin samantapaista omassa nuoruudessani oli. Auto...Hyvin samantapaista omassa nuoruudessani oli. Autoja oli kylällä vähän ja sitten niihin ahtautui mahdollisimman paljon. Oli kyllä kylän rikkaimman talon pojat tosi leuhkoja, eivätkä vähällä kyytiä tarjonneet. Itse ajelin paljon mopolla. Usein piti mopedilla ajaa 10 km. että pääsi tansseihin menevän linja-auton kyytiin.<br /> Kerran ajoin talvella lähes 30 asteen pakkasessa mopolla n.30 km. tanssipaikalle, kun oli eräs tyttö, joka miellytti. Sitten kaksi tanssia, kävely tytön rinnalla mopoa taluttaen 3km. ja mopolla kotiin. Olin tosi ujo nuorena. Olin silloin 17-vuotias, enkä uskaltanut edes pieneen mökkiin lämmittelemään, vaikka tyttö pyysi.<br /> Vaikka mopossani oli tuulisuoja, niin kyllä siinä meinasi pippeli jäätyä, ennenkuin oli kotona.shamanihttps://www.blogger.com/profile/04790594391758975661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2290664890630457790.post-15257045627498853852012-11-23T11:44:22.242+02:002012-11-23T11:44:22.242+02:00Itäplokin vehkeet oli kovassa suosiossa siihen aik...Itäplokin vehkeet oli kovassa suosiossa siihen aikaan.<br />Halveksittuja mutta toimivia, joita kylällä moni piti toimintavarmempina laadullisesti kuin englantilaisia autoja.<br /><br />Eikö tuo "Varre", :) varttikilon purkki ollut BMW-kopio.<br />Muistatko autoa EMW, jota tehtiin itäsaksassa.<br />Muistan "osulan" ajoilta erään kaverin(Simula)entisöineen niitä pari kappaletta, laittaen niihin Fiatin (1300/1500) moottorit, ehkä vaihdelaatikon? akselit? jotain muuta osaa.maximexhttps://www.blogger.com/profile/12096663908456909910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2290664890630457790.post-13422907633033511662012-11-23T11:24:45.518+02:002012-11-23T11:24:45.518+02:00Huomenta shamaani.
Siinä kävi kyllä hullun tuuri....Huomenta shamaani. <br />Siinä kävi kyllä hullun tuuri. "Knaape" joka ajoi tuota trabia oli pieni (n.160cm)kooltaan, mutta tanakka, ja iloinen vesseli vaikka olikin joku 25 ikäinen.<br />Etuistuimella olevista toinen oli pitkälti yli 180 cm joutuen istumaan hieman kyyryssä, eikä muuta kuin se solisluun murtuma.<br />Nuoret notkeat nivelet, kovan ruumiillisen työn antamat vahvat lihakset olivat ehkä ne jotka suojelivat meitä vielä lisää.<br /><br />Hulluinta asiassa on se että suurin, pitkään kestänyt narina alkoi tuosta ruispellon sadon tuhoutumisesta, tuota naapurisopua joka jo ennestään heillä oli heikko, eikä sitä enää mikään korjannut, aikaa lukuunottamatta.<br /><br />Tarinan ydinhän saatta ehkä olla se, että hieman huonompi porukka joutui ahtautumaan hieman huonomman auton ja kuljettejan tarjoamaan kyytiin, jota toinen ystävällisesti menomatkalle tarjosi, ja pitihän tietysti pois päästä jollakin konstilla, jalkapatikalta säästyäkseen.maximexhttps://www.blogger.com/profile/12096663908456909910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2290664890630457790.post-78010744653287643862012-11-23T08:17:52.503+02:002012-11-23T08:17:52.503+02:00Siinä ulosajossa on ollut "onni onnettomuudes...Siinä ulosajossa on ollut "onni onnettomuudessa", niinkuin sanonta kuuluu. Muistan hyvin tuon "puuauto" Trabantin. Myöskin etuvetoisia IFA- autoja oli joitakin lähipiirissä. "Varttikilon purkki", Wartburg oli aika yleinen. <br /> Mies puhelimessa:"Onkohan se siellä Wartpurg liikkeessä?"<br />"Onnonnonnonnon!"<br /> <br /> Itselläni ensimmäinen auto oli saksalainen DKW-Junior, henkilöautomalli. Rattivaihde ja etuveto. Kevyt perä teetti joskus hiekkateillä tottumattomalle ajajalle aikomoisia hankaluuksia.shamanihttps://www.blogger.com/profile/04790594391758975661noreply@blogger.com