torstai 16. elokuuta 2012

Vanhaa vuosikertaa muistellen

Oheisena kuva eräästä kojelaudasta, ajalta 1955 luvun puolivälin jälkeen jolloin auto keräili useita maailman sensaatioita muotoilullaan, sekä myös monilla uusilla teknisillä ratkaisuillaan, joita tänäänkin näet lähes jokaisen auton pienissä hallintalaitteissa.
Kuvan kojetaulu on uudemmasta 1960 luvun mallista, joissa vaihdevipu oli asennettu
jo kojelautaan lähelle ohjauspörän akselia. Vanhemmissa tuo vaihdevipu oli alunperin mittaritaulun edessä lähes keskellä ohjauspyörää, sen takana, jossa myös olivat numeroituina kulloinkin käyttöön valittuna olevien vaihteiden numerot.
Malliin tuli 1960 luvun puolivälissä pyörien asennon mukaan kääntyvät ajovalot.
Tämä automerkki toi myös markkinoille kokonaan uuden rengastyypin; vyörenkaat.

                 

Autossa oli kolme lattia poljinta, joista vasen pedaali toimi pysäköintijarruna, keskellä oleva pyöreä, tai sivuttais ovaali poljin jarruna, sekä oikealla oleva kaasupolkimena.
Autossa oli molemmin puolin ohjauspyörää monitoimiviiksi, sekä kolmivaihteinen ja peruutusvaihteen käsittävä vaihdevipu kojelaudassa.

Sopiva vaihde valittiin aina kukin kerrallaan automaattiseen vaihteistoon käsivalinnalla ja kaasua painamalla auto nytkähti liikkeelle pehmeästi liukuen, matkaten pehmeästi kuoppaisellakin tiellä.



                                                  Kuva Googlen haulla.

Tämä automerkki esiintyi erään amerikkaan muuttaneen venäjän emigranttiperheen näyttelijän roolin valinneen "Lemmy"-pojan muutamissa europpaan sijoitetuin, sekä filmatuissa elokuvissa, jotka perustuivat englantilaiskirjailijan suosittuihin teoksiin.  

Lemmy Caution
Näitä filmejä esitettiin myös suomessa jossa nämä saivat myös suuren suosion.  
Ne olivat myös aikoinaan juuri se kipinä joka aloitti agenttifimien, yksityisetsivä, sekä muiden sen kaltaisten, kuten S.O.S. sekä OSS-117, vakoojafilmi- ja myöhemmin myös jamesbond- aikakaudet samankaltaisine seikkailu- ja vakooja-sisältöineen.

               


Kiitos teille monille vierailijoilleni uskollisuudesta sivujani kohtaan.

Hyvää illanjatkoa.  

Mutta, mikä on tämä vanha, yhä nykyisinkin hyvin suosittu automerkki.

2 kommenttia:

  1. Eiköhän tuo kärry ollut Citroen.

    VastaaPoista
  2. Niinhän se oli, Polaris.
    Tämän auton Citröen DS-21 mallin myötä markkinoille ilmestyi myös aivan uuden tyyppinen rengas. Michelin vyörengas.
    Michelin taisi olla citikan omistuksessa.

    VastaaPoista