perjantai 31. tammikuuta 2014

LOKOMO


                 

Yhtiön nimi juontuu lokomotiivia eli veturia tarkoittavasta sanasta ja tehtaan toimintaideana oli kilpailla paikallisen veturinvalmistajan Tampellan kanssa veturien toimittamisesta Valtion Rautateille. 

Sopivaa sijoituspaikka tehtaalle löytyi Tampereen kaupungin omistamalta maa-alueelta Hatanpään kartanon mailla. Ensimmäiset tehdasrakennukset nousivat vuosina 1915-1916.
Veturitöitten riittämättömyys pakotti yrityksen johdon kuitenkin jo ensimmäisten vuosien aikana etsimään ratkaisua muiden artikkeleiden valmistuksesta. 1920-1930-luvuilla tuotantoon otettiinkin mm. kirkonkellot, erilaiset kuljetusvaunut, alasimet, laivan potkurit, ankkurit, tiiliteollisuuskoneet, betonimyllyt, keskuslämmityskattilat, paineilmakompressorit, perunajauhokoneet, murskaimet, tiehöylät ja höyry- ja moottoritiejyrät
Talvisodan alkaessa vuonna 1939 lopetettiin suurin osa siviilitöistä ja koneet ja laitteet asetettiin sotateollisuuden palvelukseen. Konepaja, takopaja ja puristinlaitos käyttivät raaka-aineinaan oman valimon tuottamaa terästä. Sodan aikana tuotannossa olivat kiväärin piippu-aineet, tykin lavetit, kranaatit, lentokoneteräkset, työkaluteräkset, patruunakoneet latauslaitteineen, tykinputket, jalkaväkiaseitten piiput, bunkkereitten aukko-panssarit, periskooppi-putket, teräskuvut linnotteisiin ja lentokoneiden osat.

Vapaakulkuventtiili Sodan jälkeen Suomelle määrättiin raskaat sotakorvausvelvoitteet. 
Lokomon tehtäväksi tuli toimittaa Neuvostoliittoon 293 kpl kapea raide vetureita, teräsvaluja ja takeita (taottu teräs / beat out steel) muulle teollisuudelle, murskaimia, puutalotehtaiden koneita ja laitteita. 

Myös lukuisa määrä hapon kestäviä venttiilejä joita toimitettiin sotakorvausten loputtua Neuvostoliittoon kauppasopimusten puitteissa useita tuhansia yksikkö jokainen vuosi, vielä 1960 - 1970 alku.



Sotakorvaustuotannon väistyminen 1950-luvulla merkitsi teollisuudelle uudenlaisia haasteita. Lokomolla kaupalliselle ajattelulle annettiin enemmän tilaa ja uudet konetyypit nimettiin markkinointihenkisesti; 
Murskaimista tuli Teräskitoja (Steelmouth/Jaw)




                                                Leukamurskaimen syöttösuppilo / Jaw crusher hopper
                                                          Murskaajan leuka / Jaw crusher
     Lisäksi jo pitkät perinteet Lokomolla omaavan kivenmurskaus sektorin valikoimaa lisättiin karamurskaimilla.

                                                Karamurskain ( Stem / shaft / spindel crusher)
                      
                                             Locotrack leukamurskain / Jaw crusher track
                                                             Leukamurskaimien alle asennettiin (lokomo T340) telasto ja syntyi Locotrack
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaivukoneista tuli Teräsmiehiä (Steelman)
                                                   Lokomo 131  (Ara 31)
Lokomo 133 (Ara 33)
Lokomo T 320 (ara 144)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                       Lokomo 24 paalutuskone (Pile hitter)


                                                              Lokomo 340 + Junttan paalu-puomi (Junttan pile hitter boom)

                                                                           Lokomo-Junttan  Paalun iskijä (Pile driver) 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                          Tiehöylistä tuli; Teräskarhuja. (Steelbear)   

Teräskarhu 9

Lokomo AH 121 Pikku-Teräskarhu (Small-Steelbear)
                                                      Lokomo AH 125 Teräskarhu
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lokomon sisäisessä tiedotuslehdessä Lokomon Säkenissä julistettiin Teräsmiesten aikakauden alkaneen ja kannustettiin osallistumaan Teräsmies-kampanjaan tunnuksella: Tee teholla - järjestä järjellä.

Siirryttäessä 1960-luvulle jatkui veturituotannon ohella maanrakennuskoneiden kehittely ja tuotanto. 
Kaivukoneisiin sovellettiin uutta suurpainehydrauliikkaa, jota sittemmin hyödynnettiin myös täysin uudessa tuotteessa eli ajoneuvonosturissa, 
joka tuli tuotantoon mobiili-nosturin nimellä vuonna 1966. 


Lokomo MS 313 N (13 tn/m)

Lokomo A 331 NS 
Paino työkunnossa 
(0,9 t vastapaino) 26,5t 
Nostokyky 25 t/3,0 m 
Suurin nostokork. perusp. n.26 m 
Suurin nostokork. jibillä n.39 m 
Suurin nostosäde perusp. 24 m 
Suurin nostosäde jibillä 36 m 
Jatkopuomien 
pituudet 6,0 m, 7,4 m ja 12.4 m 
Köysivoima 35 kN (3500 kp) 
Köysinopeus 1,7 m/s 
Ylävaunun pyörintänopeus 0-3 rlmin 
Sallittu ajonopeus 
Ii ikenteessä 50 km / h 
Maavara 30 cm
Lokomo A 351 NS 
Paino työkunnossa 
(1,1 t vastapaino) 34,5 t 
Nostokyky 36 ti3,0 m 
Suurin nostokork. perusp. n.32 m 
Suurin nostokork. jibillä n.44 m 
Suurin nostosäde perusp. 28 m 
Suurin nostosäde jibillä 40 m 
Jatkopuomien 
pituudet 7,4 m ja 12,4 m 
Köysivoima 50 kN (5000 kp) 
Köysinopeus 2,6 m/s 
Ylävaunun 
pyörintänopeus 0-3 rlmin 
Sali ittu ajonopeus 
liikenteessä 50 km/t 
Maavara 30 cm
Lokomo  A 371 N 

Lokomo A 391 NS 
Paino työkunnossa ilman perävaunua 
(5,5 t vastapaino) 60 t 
Nostokyky 901/3,6 m säde (85 Olo) 
Suurin nostokorkeus* 
- pääpuomi 37,5 m 
- 25,5 m ristikko­
jibillä 63 m 
Jatkopuomien pituudet 
- ristikkojatke 10m 
- rlstikkojibit 10,5 ... 25,5 m 
Max. köysivoima 70 kN (7000 kp) 
Köysinopeus 3,6 m/s 
Ylävaunun pyörintä­
nopeus 0-3r1min 
Rakenteellinen ajo­
nopeus 74 km/h 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lokomolla ryhdyttiin myös kehittelemään metsäkoneita ja lanseerattiin vuonna 1967 Lokkeri-tuoteryhmä metsäkone markkinoille, puunkorjuuseen ja kuljetukseen. 





Aktiivinen toiminta kansainvälisille markkinoille kasvatti sekin liiketoimintaa. 
Melko nopealla aikataululla perustettiin myyntikonttorit Ruotsiin (Lokomo AB), Espanjaan (Lokomo S.A.) ja Kolumbiaan (Lokomo Col. Ltda). 
Viennin osuus Lokomon liikevaihdosta oli vuonna 1968 jo 31%.


                                             

Timberjack 

Timberjack (- John-Deere colors)
                                            Lokomo (Lokkeri, Logger, Timberjack, John-Deere Forest)
Vuonna 1970 Lokomo fuusioitiin Rauma-Repola Oy:öön. Asiasta päätettiin yhtiökokouksessa 19.3.1970 ja Aamulehti kertoi fuusiosta otsikolla: Lokomo yksinään liian pieni. 
Siirryttyään näin Rauma-Repolan omistukseen alkoi Lokomossa uudistusten aika. Vetureiden ja jyrien tuotanto päättyi, tiehöylien ja metsäkoneiden tuotanto siirrettiin kehitysalueelle perustetulle Joensuun konepajalle. 
Myös tuotantotiloissa tapahtui uudistuksia. 
Merkittävin oli valimon laajennusosan rakentaminen, joka valmistui vuonna 1972. Tämä merkitsi valimon tuotannon merkittävää kasvua.
Kun se aiemmin oli ollut noin 4 500 tonnia vuodessa, niin nousi se nyt n. 8000 tonniin.

1980-luku toi Rauma-Repolalle uusia haasteita, joissa Lokomollakin oli keskeinen rooli. Vuosikymmenen alussa Rauma-Repolan metalliteollisuus suunnitteli keskittyvänsä öljynporauslauttojen valmistukseen. 
Tähän suunnitelmaan liittyen parannettiin Lokomon teräsvalimon toimintaedellytyksiä.













Meriteollisuuden huipentumana Rauma-Repola Oceanics Oy sai vuonna 1983 tehtäväkseen valmistaa kaksi syvän meren sukellusalusta Neuvostoliitolle tutkimuskäyttöä varten.
Rauma-Repola Oy:n ja Yhtyneet paperitehtaat Oy:n 1.1.1991 toteutuneen fuusion yhteydessä emoyhtiön nimi muuttui Repolaksi. 
Repola jakautui kolmeen konserniin, joista Yhtyneet Paperitehtaat toimi metsäteollisuudessa, 
Rauma Oy metalliteollisuudessa 
W. Rosenlew muovipakkausteollisuudessa.

Viimeisimmät muutokset tapahtuivat vuonna 1999 kun kaksi suomalaista teollisuuskonsernia – Repola Oy ja Valmet Oy sulautuivat toisiinsa. 
Uuden yhtiön nimeksi tuli Metso Oy. 
Uudessa yhtiössä Lokomon toiminnot on jaettu kahtia; Metso Minerals Oy jatkaa murskainlaitosten tuotantoa ja Metso Lokomo Steels Oy teräsvalujen tuotantoa.



keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Leningrad 1941-1944 / Tv-ohjelma

Leningrad. 
Suomen lähialueen suurin naapurikaupunki.
Television ja Panssarivaunujen kehitysten kokeilu, valmistus ja suunnittelu kaupunki.
Kaupunki jossa puhdistusten kulta aikaan 1930 -1942 teloitettiin 1,8 miljoonaa ihmistä.

872 päivää koneöljyä, liimalevyä, liisteriä, puriste jätettä, talkkia ja huulirasvaa. 
Aihe nostetaan esille illan saksalaisessa Historia-dokumentissa.
Niistä koostuu leningradilaisten ruokaympyrä saksalaisten piirityksen aikaan vuosina 1941–1944. 

Vatsoja täytettiin myös kissojen, koirien ja muiden lemmikkieläinten lihalla, jota pidettiin herkullisena. 
Kun tilanne äityi erityisen pahaksi, alettiin syödä toisia ihmisiä, joiden kuvattiin maistuvan kanalta. 
Kannibalismi on tullut päivänvaloon vasta viime vuosina. 
---------------------------------------------------------------------------------------------- Leningradin piirityksen päättymisestä on tullut kuluneeksi 70 vuotta. Sen kunniaksi järjestettiin taistelunäytös Porogkin kylässä, Pietarin lähellä 26. tammikuuta. 

Leningradin piiritys purkautui 27.1.1944. 
     sotilaita ja panssarivaunu taistelunäytöksessä
Kuva: Epa / AFP/ Olga Maltseva

Saksan liittopresidentti Joachim Gauck sanoo Saksan tuntevan syvää surua ja häpeää Leningradin eli nykyisen Pietarin piirityksestä, jonka päättymisestä tuli maanantaina kuluneeksi 70 vuotta.

Gauck sanoo Venäjän presidentille Vladimir Putinille osoittamassaan kirjeessä, että Saksa tunnustaa historiallisen syyllisyyden kärsimyksestä, jonka natsien piiritys aiheutti Leningradin asukkaille.  872 päivää kestäneen piirityksen aikana arvioidaan nääntyneen nälkään jopa yli miljoona ihmistä. 

– Sen inhimillisen kärsimyksen määrä kauhistuttaa meitä yhä, ja yhteiset muistot saavat meidän antamaan erityistä arvoa jokaiselle edistysaskeleelle Saksan ja Venäjän suhteissa, Gauck kirjoitti.

Putin ja kymmeniä piirityksestä selvinneitä pietarilaisia kävi vuosipäivänä uhrien muistomerkillä Piskarjovskojen hautausmaalla. Myös Putinin veli menehtyi piirityksessä.


Muistopäivän alla Pietariin pystytettiin leningradilainen katunäkymä johdinautoineen, laudoin suljettuine ikkunoineen ja hiekkasäkkeineen. Maanantaina järjestettiin myös sotilasparaati, jossa esiteltiin niin sodan aikaisia neuvostotankkeja kuin tämän päivän ballistisia ohjuksia.
------------------------------------------------------- Toisesta maailmansodasta hengissä selvinneet ja tutkijat ovat pystyneet paljastamaan koko raadollisen totuuden vasta Neuvostoliiton vuosikymmeniä kestäneen sensuurin hellitettyä. 
                         Historia: Leningradin piiritys
Vaikka viralliset ihmissyöntiraportit olivat tabu, tiedetään silti, että vuoden 1942 loppuun mennessä 2 015 ihmistä oli jäänyt kiinni ihmissyönnistä ja pidätetty. 
Dokumentissa haastateltava kuraattori, Leningradin puolustuksen museon johtaja Irina Muravjova kertoo, kuinka aikalaiset ovat tapahtumia kuvailleet.

– Leningradilaiset alkoivat metsästää ihmisiä, syömään ihmislihaa ja käymään sillä kauppaa; myymään kyljyksiä.

Muravjovan tietolähteenä ovat kuin ihmeen kaupalla tähän päivään asti säilyneet päiväkirjat, joita pitivät useat eri ihmiset eri sosiaaliluokista ja eri puolilta kaupunkia. 
Merkintöjä pidetään uskottavana todistusmateriaalina. Hengissä säilyneiden kokemuksia on myös varta vasten kirjattu ylös. 

Tarinoista heijastuu suuri hätä. Yksi äiti ruokki nälkäkuoleman partaalla ollutta tytärtään jo menehtyneellä pojallaan, jonka oli säilönyt historiallisen kylmänä talvena ikkunalasien väliin. 

Eräs isoäiti toi torilta itselleen ja lapsenlapsilleen sylttyä, josta erottuivat selvästi ihmiskynnet. 

Asiaan perehtynyt kirjailija Anna Reid muistuttaa silti, että nimenomaan epätoivoinen tilanne sai ihmiset tekemään epätoivoisia tekoja.

– Eivätkä useimmat ihmissyöjistä olleet murhaajia, vaan he irrottivat lihaa ruumiista.

Leningradin alueella oli useita vahvan tulivoiman erilisiä saarrettuja linnakkeita, eli motteja, jotka toimivat koko piirityksen ajan itsenäisesti, vihollisen valloittamatta.

Suurin oli KRONSTATD ("Motti") toinen ORANIENBAUM ("Motti"), muita pienempiä
itsenäisesti toimivia saarekkeita oli lisäksi muutama. 



Teksti: tv-ohjelma tiedoista.

keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Western 8600 Backhoe - LÄNNEN 8600 yhdistelmä Osa # 1


Lännen MCE on Pohjois-Euroopan johtava maa-, vesi- ja ympäristörakentamiseen erikoistuneiden koneiden, laitteiden ja palvelujen tuottaja. Viennin osuus on ollut viime vuosina jatkuvassa nousussa uusien markkina-alueiden myötä ollen nyt yli 60% liikevaihdosta.
                      
Lännen Tractors on osa Lännen Mobile Construction Equipment (Lännen MCE) -ryhmää, johon kuuluu suomalainen yhtiö Lännen Tractors Oy ja ruotsalaiset yhtiöt Lännen Tractors AB Jönköpingissä ja Lundberg Hymas AB Skellefteåssa.




Lännen Tractors Oy valmistaa Lännen-pyöräkuormainkaivureita ja Vesimestari-vesirakennuskoneita. Yhtiö markkinoi Suomessa Lännen Lundberg-monitoimikoneita ja Ljungby-pyöräkuormaajia. Lännen-pyöräkuormainkaivureita markkinoidaan yli 10 maassa Euroopassa. Lundberg Hymas AB valmistaa Ruotsin Skellefteåssa Lännen Lundberg-monitoimikoneita. 
Lännen Tractors panostaa hyvään asiakas-, varaosa- ja huoltopalveluun valtakunnallisesti Lännen Center -toimipisteiden (Espoo, Tampere, Lappeenranta, Oulu), alueellisen jälleenmyyjän (Turku), AGCO Suomi Oy:n varaosapisteiden sekä kattavan huoltoverkoston kautta.



                                                                One machine, many work
                                                      Forget so many the various machines
Comparison the mass transfer of 50m3

Lännen Tractors develops and manufactures machines for construction and utility machines for demanding applications under the trade name Lännen. 
The location in the centre of the main marketing areas in North Europe ensures the good knowledge of local conditions. 
Thus the company has acquired the skills required for production of machines for demanding conditions, in accordance with customer requirements. 
The central location of the spare parts storage at the factory warrants the prompt spare parts deliveries.

The company also manufactures machinery for waterway construction under the trade name Watermaster.

Lännen Tractors has expanded its activities to multi-purpose machines when Lännen Tractors acquired the entire share capital of the Swedish company Lundberg Hymas AB.      
                        
               
                      
Koneen ehdottomia etuja on ajo myös kaivuu asennosta jossa kaikki samat toiminnot.

Tämä on ollut ruotsalaisten ja suomalaisten koneen rakentajien kehittämä ja suosima järjestelmä, josta se hyvin hitaasti on alkanut levitä myös muualle, eurooppaan asti.

Monet tänne tuodut uudet koneet on varustettu yli kolmenkymmenen vuoden ajan takana olevin ajolaittein, siis ne koneet joihin tämä mahdollisuus on voitu tehdä kohtuudella.

Jo yli neljäkymmentä vuotta näitä traktorikaivureita on voinut ohjata kaivuu asennosta ja takana on ollut kytkin ja jalka kaasuvipu koneen siirtämiseen ja kaivutyön tekemisen yksinkertaiseksi, joka myös auttaa työssä liikkumista pehmeässä metsässä ja suolla.

Suuri maavara, alustan panssarointi, helppo huolto, erittäin kapeat kaivurin puomit, hyvä näkyvyys kaivukohde, kaivurin erittäin voimakkaat kääntö sylinterit, joissa on suuri teho.
Erinomainen ja hiljainen ohjaamo, josta upeat näköalat jokapuolelle.

                      

                      

The machine has absolute advantages of driving the digging position, with all the same functions. 

More than forty year these backhoe excavator is able to control the position, and has been to driver switch pedal in the back, like of the foot throttle lever. 
The forest ditches helps advance and developed this systems.
Hand throttle its alvays right side, if driver look ahead.

This the only Finnish and Swedish builders Backhoe Loader developed and favored by the system, which it very slowly has begun to spread to other parts. 
Mostly all imported brand-new are to equipped digger driver to behind driving methods, as early as over thirty years, if these system can make, or factor give permit.

You can move machine and make the job simple and easy, which also helps machine work movement of the soft forest and swamp, cause wheel draw same time, when you to push diggers bucket

High ground clearance, bottom chassis armor, easy to maintain, very narrow excavator booms, a good view of the target excavation, excavator with a very strong swing is the cylinders with powerful and efficiency. 
Excellent and quiet cabin with spectacular views from every side.

                     

                      
                            Lännen 8800GLT trailer load capacity of 22 tons

Specifications 8600Ge

Engine and auxiliary equipment
Type 4-cylinder, 4-stroke, turbo-charged Commonrail Diesel engine with intercooler, meets emission requirements according to Stage 3A 97/68/EC
Model SisuDiesel 44 CWA
Max. Output 99 (135) kW (hp), 1800 rpm
Max. Torque 600 Nm, 1200…1500 rpm
Displacement 4,4 l
SisuTronic electronic engine control system, CAN bus for data transfer
Visco-clutch for cooler fan
Starter 4,0 KW
Alternator with multi-groove flat belt with automatic tightening 24 V / 100 A
Batteries 2 x 145 Ah
Electric engine heater 1100 W

Driver's cabin

Rops- ja Fops -tested
Noise level LpA (measured values 69 / 99 dB
Thanks to the unobstructed view, flexible and precise control of different work stages
Ergonomic design of the cabin helps the operator work longer without getting tired
Operating controls and the most often used functions are located in the control levers
Efficient cabin heating and air conditioning, which is a standard feature
Hydraulic 2-stage tipping of the cabin with manually operated pump

Front loader

Mechanical self-level feature, position indicator for bucket
Mechanical BM-quick-hitch
Ergonomic pilot-pressure operated multi-purpose joystick at the seat
Float-position for lifting, electric control on the control lever
Loading height (bottom of the bucket on a level) 3450 mm
Lifting force in the lower position 6420 kp (7030 kp)
Lifting force in the upper position 4180 kp (4590 kp)
Break-out force at the cutting edge of the bucket 6120 kp
Dumb reach 850 mm
Bucket recommendation
depending on density of the material being loaded SAE 1100 - 1500l

Backhoe

Knucle boom, proportional pilot control in the joystick
Universal hydraulics, proportional pilot control in the joystick
Pins and bushings with special hardening, spherical bearings on cylinders
Option for quick-hitch in the backhoe
Pressure of the operating hydraulics (with turbo-hydraulics) 245 bar
Digging reach 6410 mm
Digging depth 4500 mm
Loading height, bottom of the bucket on a level (depression of tyre 0) 3880 mm
Swing angle of the backhoe 180 + 54˚
Pressure of the operating hydraulics (with turbo-hydraulics) 1630 kp (1785 kp)
Digging force at the end of the dipper stick 5910 kp (6420 kp)
Break-out force of the bucket 71 KNm (76 kNm)
Swing torque 4320 kpm
Recommended bucket volume SAE 410l

Transmission

Hydrostatic transmission Sauer Danfoss
Variable displacement axial piston pump Sauer, flow 115 cm3/r
Variable displacement axial piston pump Sauer, displacement 160 cm3/r
Control system for the drive and operating hydraulics developed by Lännen
Travel speed adjuster - inching with accelerator pedal
Max. speed adjustment also directly from the screen
Feedback from the HSD drive automatics to the diesel engine

Gearbox

Two-speed gearbox Dana
Electro-hydraulic gear-shift
Speed forward/reverse
1.gear 0…14,6 km/h
2.gear 0…45 km/h
Max. Pulling force 85 kN

Axles

Strong driving axles both in the fromt and rear Dana
Flexible front axle oscillation with large angle ±12˚
Automatic friction locs in differentials in the fromt and rear
Automatic locking of oscillation with load-sensing

Wheels

Large wheels in the fromt and rear 18.4B30 159B Nokian TRI / TL -Industrial
Tread / outside width 2020 / 2487
Rim DW16-30, reinforced by flanging, valve guards
Front mudguards - attached to front axle

Steering

Hydrostatic LS-Orbitrol steering with revolution memory
Flow from the operating hydraulics pump
Extremely large turning angle of the articulated joint ±42˚
Turning radius to wheel/bucket 4,9 / 5,3 m
Proportional steering with roller switch also on the left control lever

Brakes

Oil pressure operated brakes in oil bath on front and rear axle
Operating controls also in digging position
Parking brake; disc brake on the cardan shaft, electric control from the control panel
Traction release combined with handbrake
Digging brake (optional)

Operating hydraulics

Load-sensing system
Pump; Axial piston pump with variable displacement, saves in the operation costs
Practical automatic speed control with revolution memory
Max. flow 200 l/min, 2000 rpm
Max. operating pressure/max. operating pressure with turbo-hydraulics (optional) 225 bar (245 bar)
Hydraulic oil cooler
Hydraulic pilot control
Electric pilot control for the hydraulic system
Standard control levers of the Lännen 8600 Ge with electric pilot control can be replaced by minilever

Fluid volumes

Fuel Tank 150 l
Hydraulic oli tank 140 / 210 l
Motor oil 10 l
Cooling fluid 19 l
Axels (4x2,6) + (2x17,5) l
Gearbox 3,0

Optional

Lännen- Wheel Loader Bachhoe manufacturing is always based on the customers order, concerning the customers individual needs
Main dimensions
Length (transport) / width 8550 / 2480 mm
Height cabin/backhoe 3090 / 4340 mm
Ground clearance 500 mm
Weight distribution 4100 / 7400 kg
Operating weight 11 500 kg

                                            Finally, the obligatory musical blast. 
                                                          West's model.
                                                           The western way!
                                                     Lopuksi pakollinen musiikkipläjäys lännen malliin
                                                            Lännen tie  (finnis version).