sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Otis' Steam Shovel - Otis, Höyry Lapio

The shovel is one of the earliest pieces of earthmoving equipment to appear on the horizon. It originated in the form of William S. Otis’s steam shovel. Otis’ invention arose from an urgent need to produce a machine that would enable his construction firm, Carmichael & Fairbanks, to succeed in its contract. The firm of Carmichael & Fairbanks had agreed, in a railroad construction contract, that the railroad would be completed within certain time constraints, or the firm would suffer penalties.
The firm was using horse-drawn carriages and brute force to move volumes of earth for the foundation of the railroad. Worried that the slow effort would not enable him to keep within deadline, it occurred to Otis that steam engines, which had been around since the 1800s, might produce a lifting motion that would eliminate animal and manual labor.
With the help of his engineer friend, Charles H. French, Otis built the first steam-powered shovel in Canton, Massachusetts. The shovel consisted of a one-cubic yard (770 liter) dipper that swung half-circle. The 1835 invention was the beginning of a long line of derivatives to come.

It took some time before the Otis Shovel could fully be embraced, as Otis had patented his version. At the time of his death at the age of 26, family members were reluctant to make his patent available.

                 
The Canopy was off, these means you see a lot more than usual, and you see better how a steam shovel operating. 

Katos on poistettu, että näkee paljon tavallista enemmän, ja näet paremmin kuinka kuljettaja käyttää konetta.

                 


Kauha, tai oikeammin sana kuokka, on tunnetuin nimi, jota käytettiin ensimmäisten maansiirto koneiden ilmestyessä horisontin takaa esiin. 
Paremmin tunnettu sana "kauha" sai alkunsa  William S. Otis kaivinkoneena.

Otisin keksintö syntyi kiireellisestä tarpeesta saada aikaan kone, jonka avulla hänen rakennusliike, Carmichael & Fairbanks, pääsee menestyksekkääseen sopimukseen.

Carmichael & Fairbanks yhtiö oli suostunut ehtoihin tehden rautatien rakentamisen urakkasopimuksen, että rautatie saatettaisiin päätökseen tietyissä aikarajoitteissa, tai yritys joutuisi kärsimään seuraamuksista, mikäli rakentamisen aikataulu ylittyy. 
Rautatie pohjan tasaukseen ja maiden siirtoon yritys käytti hevosia, kärryjä ja raakaa voimaa siirtämään valtavia määriä maata rautatien perustamiseen. Huoli siitä
että hitaasti ja työläästi etenevä raskas työ ei anna mahdollista pysyä aikataulussa
niin että urakka valmistuisi määräaikaan mennessä, Otiksen mieleen juolahti että
uutta keksintöä höyrykonetta, joita oli valmistettu jo vuodesta 1800 lähtien, voisi käyttää tuottamaan voimaa, valmistaa liikkuva nosturi, joka helpottaisi työskentelyä
ja vähentäisi raskasta fyysistä, nyt vain pelkällä lihasvoimalla tehtävää työtä.
Insinööri ystävänsä, Charles H. French, avulla Otis onnistui rakentaa ensimmäinen
höyrykäyttöinen "lapio", paikka oli Canton (Norfolk County). Koneessa oli yksi 770 ltr "kauha" kiinnitettynä kahteen pitkään varteen, ja nämä kääntyi puoliympyrän.
Tämä 1835 valmistettu koneesta sai alkunsa kaikkien tulevien kaivurien pitkä jono.

Kului jonkin aikaa ennen kuin Otisin keksimän "höyry-lapio" systeemin voivat kaikki saada, koska Otis oli oli patentoinut tämän version. Tuolloin hänen kuolemansa, vain 26 vuotiaana,jälkeen hänen perheen jäsenet eivät halunneet antaa Otiksen patenttia kaikkien sitä haluavien ihmisten saataville.

Lähde:
New & Used Heavy Equipment http://www.ritchiewiki.com/wiki/index.php/Shovel#ixzz41SEIovid

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti