Ensimmäinen versio joka kiinnitettiin traktorin nostolaitteisiin oli malli 450.
Kääntäminen tapahtui hammastanko avulla, jota hydrauli-sylinteri liikutti ja oli kiinni
hammastangon toisessa päässä. Kääntö oli lähes 180 astetta.
Tukijalat olivat kaivurin käännön takana, ja saksi-tyyppiset, mekaanisesti toimivat.
Ahma 475 H + Valmet 361
Valmet 361 maataloustraktori, Teho 46HV / SAE / 2000 rpm, Iskutilavuus: 2,685 ltr.
Moottori: Sisu-Valmet 310D (1960–61), 310A (1962–65) Käyttövoima: Diesel
Vääntömomentti: 157 Nm/1300, Huippunopeus: 28 km/h, Vaihteet: 6+2
Koneiden numero tarkoittaa kaivurin ylettyvuus, koneen keskitapista mitattuna, jonka
varassa kaivuri kääntyy. Mitta on kauhan kärkeen asti puomi suorana maanpinnassa.
Tyypillinen Ahma kääntösysteemi, joka toimii sylinterin työntämällä puoli-kaaren muotoisella hammastetulla osalla, joka kääntää puomia poikittain sijoitetun kiinteän hammastangon avustuksella, joka oli huomattavasti ns. hiab-kääntöä tehokkaampi.
Seuraava malli oli hydraulisilla tukijaloilla varustettu 450 H, ja 450S proto.
Molemmat mallit olivat sellaisia, joissa kaivurin runko toimi öljysäiliönä. Hammas-ratas-pumppu oli takana, kaivurin ja traktorin välissä, ja voiman ulos-otto akseliin kiinnitettävä.
Ahma 450 H + Ford power major.
Seuraavat mallit, joista ensimmäiset olivat 450S proto ja 475 S versioita ja seuraavat isommat 520 S ja siitä uudempi isompi versio 535 S. Nämä kaikki oli kiinteästi traktoriin asennettava, joiden runko kiinnitettiin moottorin sivuille ja keulaan etupäästä, taka-akselin alle henkseli kiinnityksellä, samaan tapaan kuin auton jousipakka.
Fiat 513R ja Ahma 535 S
Fiat 513R oli 4,2-ltr 62 hv:n suora-suihkutus diesel. Vaihteita oli 7+2. Kytkin voitiin lukita hetkellisesti puoliasentoon, jolloin traktorin nopeus pieneni ja vääntömomentti kasvoi.
Siipipumppu oli kiinteästi asennettu kaivurin runkoon ja yhdistetty voiman ulos-otto akseliin
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ahma 450 + Fordson Major
Ahma 535 kääntö sylinteri ja kiinnitys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti