RICHIER-yhtiö oli jättiläinen rakennuskoneiden asiantuntija, joka toimi useilla alueilla Ranskassa. Jokainen näistä tehtaista tuotti omaa Richier-mallistoansa 1890-luvun lopulta lähtien. Vaikka Richierillä oli päätoimisto ja pääkonttori Pariisissa, yhtiö kasvoi nopeasti ja avasi kotimaassa lisää tehtaita. Lyonissa lähellä kuuluisaa Marius Berliet -kuorma-autojen tehtaalla, toinen Charlevillessä, toinen Montjolissa ja ylimääräinen tuotantolaitos Courbevoie:ssä.
1900-luvun alkupuolella RICHIER, joka tunnetaan myös nimellä Groupe Richier SA, alkoi valmistaa yleisiä maatalouskoneita usein laajalla valikoimalla käyttäen Berliet-
ja Renault-dieselmoottoreita sekä Citroen- tai Ford-bensiinikäyttöisiä malleja.
Richierilla oli pitkä historiansa aikana myös tiiviit yhteydet muihin kotimaisiin yrityksiin kuten Nordest, Oleomat, Willeme sekä ulkomaiset tuotemerkit, kuten Demag, Dingler, Henschel ja Frisch, jotka kaikki ovat tunnettuja rakennuskoneiden valmistajia.
1960-luvulta lähtien Richier-yritys oli laajentunut suurelta osin omien telaketju-nostolaitteiden, telaketjujen, kaivinkoneiden, tiehöyläkoneiden, moottoriajoneuvojen, pyöräkuormaajien, pylväskoneiden ja puskutraktorien valmistamiseen ja tuotantoon, vaikka osa autoista perustui muihin merkittäviin malleihin, jotka alun perin valmistettiin lisenssillä Frischistä ja Henschelistä, kuten se tapahtui yleisemmin autojen ja kuorma-autojen kanssa.
1970-luvulla Groupe Richier SA osti pienen nosturi ja kaivukone valmistaja Oleomat yhtiön, joka työskenteli läheisesti kummankin sekä Berlietin että Willemen kuorma-auton valmistajien kanssa, kun taas myöhemmät mallit 1980-luvulla olivat alkuperäisiä RICHIER-tuotteita, ja enimmäkseen Richier tehtaa omiin suunnitelmiin perustuvia ja Richier tehtaissa valmistettuja, niiden malleja.
Useimmat Richierin koneet valmistettiin Deutz AG -moottorein, muutamat mallit kotimaisilla moottoreilla, ja muutamat AEC:n lisenssillä valmistettuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti