keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Hy-Mac 370 / Konetta ostamassa 2.

Kuten edellisessä kerroin ajatus ja halu oman traktorikaivurin (backhoe) saamiseksi kiinnosti edelleen ja edellisestä reissusta 1975 oli jäänyt mieleen tuon Hy-Mac kaivuri, jossa oli (sen ajan) hieno, tasaisella lattialla ja lämmityslaitteella varustettu ohjaamo.
Kone oli sopusuhtainen, pienehkö, kevyt ja kaivuri osa voitiin irroittaa tarvittaessa.



Olin selvittänyt itselleni ja selvitellyt erilaisten koneiden ominaisuuksia kyselemällä, hankkimalla kaikenlaista tietoa ulkomailla valmistetuista kaivin koneista ja niiden ominaisuuksista, verrannut niitä kotimaassa tehtyjen koneiden ominaisuuksiin joihin pääsin ja sain tutustua käytännössä. 

Ajatuksena oli rakennusliikkeden työmaalla tehtävät työt, sellainen palvelu konen joka osallistuisi vain kaapeleiden ja pienten kaivantojen tekemiseen ja trukkina toimiminta. 
Kunnan tai kaupunkien työmaat eivät kiinnostaneet silloin, eivät edes tänään, mikäli työelämässä vielä olisin koska inhosin "sisäänpäin lämpiävä", byrokraattinen ilmapiiri ja hierarkia käytöstä, joka luonteelleni ei sovi.

Kun sopiva hetki koitti, ajelin 1976 eräänä perjantaina kakkostietä ja suuntasin kehä kolme tielle. Päämäärä oli kaksi eri koneliikettä joissa oli aikomus käydä. Ensimmäinen oli se sama jossa konetta ei edellisellä kerralla saanut kokeilla tai edes nousta hyttiin
Toinen oli Julius Tallberg Oy,  jolla oli kokonaan uuden kone merkin myyntiedustus ja kaksi käytettyä Hy-Mac konetta joita minun oli tarkoitus tutkia hieman tarkemmin, kenties ostaa.                 
                                        

                                       Tälläisesta haaveilin, näin märkiä ja levottomia unia.                                 
                                             Näin hyvä kuntoisen koneen toivoin löytäväni.
                                                Tämän kuntoinen kone olisi sopinut hyvin.

Ensin espoon suuntaan ja Ekström Koneliike Oy pihaan jossa tällä kerralla ei näkynyt yhtään kaivinkonetta (backhoe), vaikka puhelimessa oli kerrottu koneita olevan. Pitkän etsimisen ja pienen kyselyn jälkeen löysin myyjän joka kertoi tuon konemerkin olevan heidän entinen edustus merkki jonka maahantuonti englannista oli lopettettu ja heidän liikkeessä olevat uudet koneet oli palautettu englannin tehtaalle takaisin.
Sain myös tietää että konemerkki oli poistumassa markkinoilta tai sulautetaan toisen rinnakkaisen merkin valmistuksen kanssa yhteen, kenties samaksi tuotemerkiksi.

Kuulin myös että eräs uusi merkki JCB on suomen markkinoilla Julius Tallberg Oy edustuksessa, eli sama jota oli aikomus katsella samalla kertaa.
Niin ajoin kehä kolme tielle takaisin ja ennen Hartela Oy varaston aluetta vasemmalle, uudelle juuri rakentamisen alla olevalle teollisuus-alueelle, jonka puolivälistä löysin etsimäni paikan. Pihassa oli uusi suuri purjevene, pari pienempää venettä, muutama vanha kaivinkone, uusia traktori kaivureita ja pyöräkuormaajia, kummalisia malleja joita en ollut ennen nähnyt edes kuvissa, en myös koskaan näin kirkkaissa väreissä.





Kiinnostukseni käytettyihin koneisiin loppui kuin seinään, kun sivummalla näin kaksi melkein romuna olevaa Hy-Mac 370 kaivuria, renkaita tyhjänä joko edestä sekä takaa, toinen hieman enemmän kylki asennossa paino nojaten tyhjän takarenkaan puolelle.
Katselin uusien koneiden sekalaista joukkoa, joiden kirkkaan keltainen väri, punaiset vanteet valkoinen ohjaamo sai hieman kumastelemaan värien kirjavuutta ja räikeyttä.

Nyt vain etsimään jostakin rakennusten sokkeloista jonkinlaista myyntimiestä, joka olisi innokas esittelemään vähintään yhtä innokkaalle ostajalle koneiden etuuksia, joten saapastelin työtakissani peremmälle, suunnaten kuulemieni äänien mukaan eteenpäin, ja löysin huoneen, jossa oli muutama mies pöydän ääressä, kahvin, kaljan ja muun tarjoilun merkeissä, iloisella, tai suorastaan riehakkaalla tuulella.

Huomasin tulleeni jonkilaisiin harjakaisen tapaisiin pippaloihin, tai ilmeisesti juhlan syynä oli konekauppa, jonka pöydän ääressä istuva maarakentaja oli juuri tehnyt.
Oli ilmeisesti ostanut useammankin koneen, jonka ymmärsin saaduista vastauksista kysymyksiini, joita olin muutamalle paremmin pukeutuneelle saanut tehtyä.

Pyyntööni saada tutustua koneisiin sain tylyn vastauksen, ei enää ehditä kun nyt on iltapäivä pitkällä ja perjantai, joten pian loppuu työaika ja lähdetään huvilalle jatkoille, koneet jotka on myyty ja joita me nyt juhlitaan ajetaan kohta lavetille joka tulee uusia koneita noutamaan ja saat samalla katsoa kun ne laitetaan kyytiin.

Ymmärsin olevani liikaa tässä joukossa ja ilmoitun selkeästi mileipiteeni asiasta, sain myyjät suuttumaan ja naurut perääni. Kysyin missä toimitusjohtaja on tai esimies, jolle voin valittaa kohtelusta, minulle vastattiin, että omistaja on purjehtimassa atlantilla, on poissa koko kesän palaten vasta syksyllä, ja meidän nykyinen kone edustus siirtyy tulevaisuudessa Wihuri Oy edustukseen, koska Tallberg Oy lopettaa maarakennus koneiden kaupan ja me siirrymme siinä mukana ison talon palvelukseen, joten valita pois minne haluat johtaja purjehtii ja osallistuu tuleviin olympia tai MM-kisoihin.

Poistuin autooni jääden katsomaan kahden uuden traktori kaivurin lastausta lavetille. 
Hieman hämmästellen katselin koneiden monimutkaiselta näyttävää ajamista lavetille ymmärtämättä sen perimäistä syytä, vaikka sen oletin tietäväni ja tiesinkin, kuten myöhemmin varmistui. 

Harmitti, jälleen turha matka, puheet jotka poikkesivat puhelimessa sovituista ajasta sekä myös turhat matka kustannukset jotka silloin tekivät palkkaani suuren loven. Hetken touhua seurattuani lähdin paluumatkalle.

....jatkoa seuraavassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti