Kiitos osallistujille ja runsaille vierailijoille.
Yksi tiesi hyvin mitä tarkoitin, tunnisti kuten myös orvokin purkurobotin arvailu jutun.
Moni meistä on joskus saattanut ihmetellä, kuinka esim. diesel vetureita on kytketty
peräkkäin saman vaunujonon eteen.
Ihmetellyt miksi toinen saattaa jarruttaa toisen vetäessä, kolmas saattaa olla työntämäss, tai vielä yhtenä vetämässä.
Salaisuus on planeetta-vaihde, joka alamäessä "heittää" vapaalle, ylämäessä siis vastuksen syntyessä , veto-voimaa tarvittaessa se jälleen kytkeytyy vetämään.
Tästä syystä ensimmäinen veturi useimmiten savuttaa ja toiset eivät.
TK. Planeettavaihdetta tarkoitin joten hyvin tiesit jälleen.
Milenan sijoittaisin vastauksen perusteella toiseksi, melkein jaetulle ykkös-sijalle.
Ulleriina oli myös lähellä.
Laitteella on ennustettu tähtien liikkeitä, laskettu niiden ratoja.
Plätty ja Petriina olivat myös oikealla suunnalla.
Tämän antiikin laitteen on kait todettu olevan ensimmäinen rakennettu tietokone.
Tässä pari kuvaa.
Antiikin ajalta
ja 1588 # Italiasta
Alla ranskalainen Pol Ravigneaux planeettavaihde.
Alempana Simpson (Ford yhtiön insinööri.
Hyväksi kakkoseksi tuli Milena.
Laitankin tämän oheisen videon juuri siksi, niin huomaat että yhtäläisyyksiä on niin meihin ihmisiin, kuin myös meidän exiin, ja nyxiin kuten myös treffi-sivustojen valikoimiin, joka näkyy allaolevasta parhaiten
Tuntuu, että mihin sivustoon tahansa onkin liittynyt tai liittyy, niin poikkeuksetta nuo
samat naamanpiirteet pläjähtävät het ensi klikkaisuista esille.
(viimeksi liityin twoo-sivulle, johon Tintti ja Polaris jo puolivuotta sitten houkuttivat)
Siinä sitten ollaan planeettavaihteen tapaan. Itse aurikopyöränä keskellä, jota pienet ja joskus hieman isommatkin sateliittit kiertävät tarkkailemassa ja katselemassa.
Miltei käsikosketuksessa, karaten pois, juosten taas heti ympärillä vallatonta leikkiä.
Kaikki kiertävät omaa ympyräänsä, pyörien suuremman keskusympyrän sisällä.
Hyvänä puolena voidaan mielestäni pitää sitä, että että saa olla kierrossa mukana.
Näin siksi että välttyisi hieman paremmin tuon vanhan kehruuvälineen kohtalolta.
Elin nuoruuteni ratapihalla ja Sakemannien laajentamalla Porin lentokentällä.
VastaaPoistaKiusasimme sakuja, ja teimme kauppaa ryssän vankien kanssa. Ryssille kelpasi tupakan tumpit ja jäätyneet pihlajamarjat, takaisin vaihdossa saimme puusta tehtyjä taide-asineitä ja leluja.
Kun tunnen autoja ja vetureita, kysynkin mikä termi on "mustalainen" sellaista harrastaa veturimiehet ja heidän apulaisensa siellä ratapihalla...
Termi tarkoittaa varmaan lämittäjää.
VastaaPoistaNimitys tuli siitä kun työhön kuului tuli- ja nokipesän kuonan ja tuhkien puhdistustyöt
Yhteen aikaan vetureiden hytissä oli kolmaskin mies.
Lämittäjä tuli töihin jo puoli vuorokautta ennen liikkeelle lähtöä
mikäli ei ollut apaulaista, niin hän myös rasvasi vetonivelet ennen liikkeelle lähtöä ja väliasemilla.
Piti huolta veden korkeudesta ja tulipesän lämmön säätelystä.
Lämittäjää tarvittiin myös laivoissa ja teollisuuslaitoksissa.
Olinko tosiaankin lähellä?
VastaaPoistaLähelläolo palkitaan kauniin sanoin.
Tietämystklle paljolti lisää intoa arvauskisoihin!!
Olit aika ;) lähellä.
VastaaPoistaOlkaa hyvä, myös kauniista sanoista.
Muuten, mun mielestäni nämä vanhemmat versiot on olleet joskus erään toisen lesken plokissa esillä.