perjantai 24. toukokuuta 2013

Panssari # 3 Tietoutta asiasta kiinnostuneille..

Kuten ensimmäisessä panssareista kertovassa osassa kerroin panssarivaunujen kehitys tai hankinta yhdysvalloissa oli jäänyt sivuseikaksi muiden aselajien kustannnuksella.

Osa 1. Walther Christie.  
Osa 2. Panssarit kehittyvät

Neuvostoliitto, Ranska ja Saksa olivat maita jossa vaunuja oli eniten käytössä ja jotka tässä ovat suuruus järjestyksessä, käytössä olevien vaunujen lukumäärän mukaan.

Määrällisesti ja osittain laadullisesti suurin määrä oli Neuvostoliitossa, seuraavana Ranska ja Saksa, Brittannia neljäntenä. 
Toisen maailman sodan syttyessä yhdysvalloilla oli käytössään ja valmiina vain 464 panssarivaunua.

Alla olevassa neljäss kuvassa on Christien valmistama panssarivaunu eri versioineen, panssarivaunu aikaansa edellä. Ei kelvannut hankittavaksi yhdysvaltain asevoimille. 

Sen sijaan Puola ja Neuvostoliitto hyödynsivät vaunun mainiot ominaisuudet, valmistaen molemmat tästä omat versionsa.
Panssarivaunujen tuotanto
käynnityi yhdysvalloissa
toden teolla vasta 1940.
Tuohon asti yhdysvaltojen käytössä olevat olivat vanhoja vaunuja joissa oli vain konekivääri aseistus.




                                                                  





Palvelukäytössä armeijalla oli 113 kpl M1 vaunuja, joissa oli vain konekivääri aseistus.
Näistä seitsemässä oli diesel moottori, muissa 7 sylinterinen, petrooli,  tähti moottori.
Alempana olevassa kuvassa esiintyy
vielä U.S. vanha kansallisuustunnus. 

Lentokoneissa tämän kuvion tilalle tuli siivekäs tähti, joka erotti hyvin japanilaisten tunnus kuviosta, punaisesta
ympyrästä, jota yhdysvaltojen lentäjät sanoivat lihapulla.

Ennen sotaa yhdysvalloissa oli valmistettu myös 94 kpl M2  panssaria.
Yhdysvalloissa panssarivaunujen kehitystyö oli lyöty täysin laimin. Panssarivaunujen tuotanto käynnistettiin vasta 1940. Lähes kaikkiin maihin verrattuna tämä valmistettu kalusto oli hyvin alkeellista, aikaisemman kehitystyön ja suunnittelun puuttuessa.

M3 vaunujen tuotanto alkoi 1940. Vaunuja valmistui erilaisina muunnoksina erilaisista moottoreista johtuen. Armeija sai ensimmäiset M3 vaunut käyttöön 1941. Vuosien 1940 - 1942 aikana vaunua valmistettiin M3, M3A1, M3A2, M3A3, M3A4 sekä M5 Light = Stuart mallisina. Vaunua käyttivät kaikki yhdysvaltain liittolaiset.



Saatujen kokemusten perusteella kehitettiin nopealla tahdilla erilaisia tyyppejä, joten vaunuja valmistui monia erilaisia muunnoksia. Tämä näkyi lähinnä moottoreissa, kun vaunuihin asennettiin mooottorit jotka voitiin ostaa kaupallisin perustein suoraan vapaasta autojen tai lentokonemoottori tehdas tuotannosta. Valmistuksessa käytettiin mottoreita jotka olivat helposti saatavilla. Kyseinen tehdas asensi vaunuihin oman moottorin riippuen siitä mikä autotehdas tai lentokonetehdas kyseistä panssarivaunua valmisti.


Kun yhden henkilöauton moottorin teho ei vaunun liikuttamiseen riittänyt asennettiin vierekkäin jopa viisi (5) henkilöauton moottoria. Tuotanto oli vaikeata tästä syystä ja erilaisia tyyppejä tuli paljon. Tuotanto oli tästä syystä vaikeaa, myös koulutus ja varaosa 
huolto hankaloituivat.


Uuden samantyypin moottorin suuret valmistusmäärät oli USA:ssa vaikeaa, monien yksityisten tehtaiden tuotantoon perustuvassa valmistuksessa. Verrattuna saksaan jonka tehtaa myös olivat yksityisiä, ei kuitenkaan olisi ollut mahdoton idea toteuttaa.

Ennen sotaa valmistetusta M2 panssarivaunusta kehitettiin 1940 edelleen M3 Medium panssarivaunu.Tuotanto alkoi Chrysler autotehtaalla joka rakensi uuden 46 hehtaaria käsittävän tehdasalueen M3 Medium vaunun tuotantoa varten. 



Vaunu valmistettiin samalle M3 light vaunun alustalle ja voimansiirrolle.
Moottori vaihtoehdot olivat samoja.

Tästä vaunusta valmistettiin samat A1 - A5 versiot, kuin edellä olevasta M3 Light vaunusta. Englantilaiset antoivat tälle vaunutyypille nimen General Lee. 
Britit lisäsivät vaunun johtajan kupolin muutamiin vaunuihin, ja tämä tyyppi sai heiltä nimen General Grant.

M3 Medium vaunussa oli piirteitä WW-I aikaisista panssarivaunuista. 

Se oli korkea kömpelö vastus ja helppo tuhottava saksalaisten panssarivaunuille.
Mikäli M3 Medium vaunua verrataan neuvostoliiton T-34 vaunuun, M3 Medium oli todella alkeellisesti valmistettu panssarivaunu. 
Piittamattomuus panssarivaunujen kehittämisestä näkyi tietysti myös taistelukentällä.

Yhdessä vaunu tyypissä oli yksi Guiberson diesel, toisessa samanlaisessa kaksi GMC diesel moottoria, kolmannessa lentokoneen 9 sylinterinen petrooli tähtimoottori, neljännessä viisi (5) chrysler henkilöauton 85 hv moottoria, viidennessä kaksi linja auton GMC diesel moottoria. 
Miehistön lukumäärä Lee vaunussa oli seitsemän, Grant versiossa kuusi miestä.

M4 vaunun kehitys alkoi 1940, koska M3 vaunun puutteet olivat tiedossa, haluttiin uusi tehokkaampi panssarivaunu joka esiteltiin ylimmälle sotilasjohdolle syyskuussa 1941.

Tämän vaunun tuotanto alkoi myös 1940, sillä hätäratkaisuna tehtyyn M3 Medium vaunuun ei oltu tyytyväisiä. Sherman M4 rakennettiin parannetulle M3 alustalle.

Vaunun sarjatuotanto alkoi heinäkuu 1942 ja jatkui koko sodan ajan.
M4 Sherman vaunu oli rakenteelta yksinkertainen, toimintavarma ja helppo huoltaa.

Kun otetaan huomioon yhdysvaltain piittaamattomuus panssarivaunu kehitykseen rauhan aikana, M4 Sherman vaunun kehitys tapahtui hyvin nopeasti, vaikka se suureksi osaksi oli M3 vaunun parantamista. Vaunun pyörivään torniin oli 
asennettu 75 mm tykki ja sen kanssa saman suuntainen konekivääri.
Toinen samanlainen oli rungossa ajajan vieressä istuvalla ampujalla kuten muissa taistelukentillä olevissa vaunuissa.

M4 Sherman panssarivaunuja valmisti yksitoista (11) eri tehdasta. 
Kanada valmisti näitä RAM nimellä.
Australia Sentinel nimellä.
M4 Sherman  oli kuitenkin lähes saksalaisten sekä T-34 panssarivaunujen veroinen, mutta kuitenkin hyvin kömpelön näköinen näihin verrattessa, mutta toimiva.
Yhdysvaltain teollisuuden suorituskyky ja korkea valmistus taso tulivat tuotannossa hyvin esille suunnittelussa, valmistuksen aloituksessa ja tuotannon laajenemisessa.

Sherman vaunujen valmistus määrä oli toiseksi suurin T-34 vaunun jälkeen.
Sherman vaunuja valmistui 49.234 kpl. 
Yhdysvallat valmisti kaikkiaan 88.000 vaunua sodan aikana.
Neuvostoliiton mukaan yhdysvaltojen valmistusmäärä on mainittu 103.096 vaunua.
 Lähde: Alan kirjallisuus.



4 kommenttia:

  1. hertsilei mitä pyssyjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, kyllä näin on.
      Silloin oli vielä aika kun pyssyt oli suuria, panokset isoja.
      Nykyisin pyssyt on paljonkin pienenpiä, ammukset raskaampia,(köyhdytetystä uraanista johtuen) sitä se ajankulku teettää.

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista