ohimenossa olevan, toisen öljykriisin jälkimainigit, eli hintojen nousut vielä tuntuivat.
Lankinen valmisti ensimmäisen kokeilukappaleen kun rakentaminen omakotitalolla
vaati pientä konetta joka sopi ahtaan paikan täyttö työhön ja maan kantamiseen.
Mistä tälläisen koneen alkuperäinen idea on tullut hänelle, ei ole tiedossani.
Kone toimi moitteettomasti, ensimmäisten hienosäätöjen jälkeen. Kone myös esiteltiin
erään ammattilehden sivustolla, työmaalla otettujen työvaihe kuvien mukana.
Kone oli rakenteelta yksinkertainen. Pieni hondan 10 hp moottori, bensiini käyttöinen.
Veto tapahtui hydraulisesti ja voima siirtyi suoraan hydrauli moottorilta ketjun välityksellä etu ja takapyörälle, jotka pyörivät siis yhtä aikaa, aina samalla nopeudella.
Pyörinä ja vanteina toimi 12" henkilöauton renkaat.
Kuljettaja seisoi takana olevan jalkatilan päällä, istuinta ei tässä "demo" mallissa ollut.
Konetta ei mainostettu tai markkinoitu, eikä yritetty mitenkään myydä asiakkaille.
Se vain oli olemassa ja sattui usein ohikulkijan silmiin, jossa sitä kävin katselemassa
muiden valmistettujen tuotteiden joukossa.
Vasta muutamaa vuotta myöhemmin koneita alettiin valmistaa käyttöön ja myyntiin.
Malli pysyi melkein samana, mottorin ja voimansiirron osalta.
Ajo tapahtui seisoma asennossa, pitäen kiinni (turva)kahvoista, joiden alle oli asennettu sormien päillä liikutettavat pienet vivut, joilla nostoa, laskua ja kauhan toimintaa ohjattiin.
Kuljettajan istuin joka oli irroitettava lisättiin myöhempiin malleihin ja pyörien ketjut
suojattiin kotelo rakenteella.
Koneseen tehtiin myös lisälaitteita, kuten pora ja kaivu-laite, jotka kiinnitettiin kauhan
paikalle koneen eteen.
Tälläisena kone säilyi loppuun saakka, eli siihen kun Lankisen konepaja sitä valmisti.
Konetta myytiin paljon konevuokraamo käyttöön, puutarhoille ja myös maatalouteen sekä turkistarhoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti