Christien rooli on merkittävä koko maailman panssarivaunujen tuotantoa ajatellen.
Ilman christien kehittämää jousitusta, vaunun muotoilua ja vaunun tehokasta moottoria ei olisi koskaan syntynyt T-34 tai panzerkamfwagen vaunuja, jotka ottivat käyttöön cristien kehittämän jousituksen tekniikan, BT-vaunujen kokemuksesta.
Christie valmisti vuosien 1921-1923 aikana myös kolme uivaa panssarivaunua.
Ensimmäinen pyörillä sekä telaketjuilla liikkuva vaunu sai tyyppimerkin valmistumisvuoden mukaan
M 1919, jota pian seurasi toinen, M 1921 malli.
Uusi malli valmistui 1928. Tämä pystyi myös liikkumaan pyörillä sekä telaketjuilla varustettuna.
Tästä 1928 vaunusta valmistui uusi paranneltu malli 1930. Näitä vaunuja valmistettiin yhdeksän (9) kappaletta. Näille Walter Christie antoi niille nimen M 1931.
< 1928 >
Näitä vaunuja valmistettiin vain yhdeksän kappaletta vuotena 1930 ja Walter Cristie antoi niille tyypinimen M1931.
Alla olevalla videolla näkyy selvästi Walter Christie panssarin ylivoimaiset edut.
Yhdysvaltain armeija osti viisi vaunua joista kaksi jalkaväen käyttöön ja kolme ratsuväen käyttöön.
Jalkaväen vaunun nimeksi tuli Keskiraskas Panssarivaunu T3.
Ratsuväen vaunu sai nimen Taisteluvaunu T1.
Yhdysvaltain armeija tyytyi saamiinsa seitsemään (7) vaunuun ilman minkäänlaista kiinnostusta kehittää niitä jatkossa edelleen.
Puola tilasi kaksi vaunua, mutta maksun puuttumisen takia vanut jäivät yhdysvaltain armeijan käyttöön tyyppimerkillä T3E1.
Näistä tilatuista vaunuista saadun tiedon turvin puola valmisti ennen WW-II sodan alkamista kahta erilaista Cristien idean mukaista panssarivaunua, jotka saivat tyyppinimet 10TP ja 14TP.
Vuonna 1930 neuvostoliitto osti kaksi Cristie M 1931 vaunua, sekä lisenssivalmistus oikeuden. Nämä vaunut saapuivat neuvostoliittoon vuoden 1931 alussa.
(Tämä lisenssi aloitti tuhansien BT-2 - BT-7 vaunujen tuotannon, joka jatkui pitkään)
(Vuoden 1940 alussa neuvostoliitto oli kehittänyt BT-7 vaunusta T-34 vaunun)
Neuvostoliitto osti samalla myös 2000 kpl Liberty Moottoria, joka oli tässä vaunussa.
Tästä moottorista kehitettiin neuvostoliitossa hieman myöhemmin M-5 moottori jota käytettiin mm. monissa lentokoneissa.
Englanti osti 1936 kaksi Christien M 1932 vaunua ja kehitti näistä omat nopeat tyypit.
Nämä cruiser vaunut olivat
Mark III, Mark IV, Covenanter
Crusader, Cromwell
Charioteer ja 1944 Comet.
Pyörillä liikkumistavan
englantilaiset hylkäsivät.
Walter Christie kehitti vielä lisää muutamia koemalleja 1930-luvulla.
Mallissa M 1931 oli neljä suurta telapyörää, joista jokaisessa erillinen kierrejousitus
Telapyörän läpimitta oli 68,6 cm ja telapyörän joustovara 40,65 cm, joka oli suuri.
Moottori oli ensimmäisen maailmansodan lopulla kehitetty lentokoneen moottori, merkki Liberty, 12 sylinterinen nestejäähdytetty V-12 sylinterinen otto (nelitahti).
Moottorin teho 338 hv / 248 kw, joka syntyi kierrosluku 1400 minuutissa.
Tehokkaan moottorin ja hyvän maastossa joustavan ja mukavan ajotavan takaavan jousituksen ansiosta vaunu pystyi telakejuilla varustettuna 43 km/h, sekä pyörillä, ilman teloja, 74 km/h nopeuteen poiketen näiden ansiosta kaikista muista silloin valmistetuista panssarivaunuista.
Vaunun runko kiilamainen, etupanssari viisto, pyörivä tykkitorni, jota ensimmäisenä käytettiin rankalaisessa Renault FT-17 panssarivaunussa, lyhytpiippuinen tykki oli samanlainen kuin Renault FT-17 vaunun tornissa.
Panssarointi vahvin vain 16 mm, vaunussa oli kolme miestä.
Eräs maailman kuuluisin alansa tuote sai alkunsa malli tyyppi tank 1931 tästä Walther Cristien keksinnöstä, joita neuvostoliitto osti kaksi kappaletta, tuote joka kotimaassa ei USA:n asevoimille kelvannut, muutamia kokeilu kappaleita lukuun ottamatta.
Tämä vaunu tunnettiin pian kaikkialla nimellä T-34, muutamia vuosia myöhemmin.
Walther Cristien kehittämä panssarivaunu, jossa etenkin sen merkittävin osa jousitus, joka takasi suuren maasto-joustokyvyn, siis liikkumisen esteiden yli tasaisesti tai hyppimättä salliva telasto. Siis pyörien ylös alas liikkuminen, suuri jousto toisistaan riippumatta.
Neuvostoliitto kehitti tuosta Cristien keksinnöstä panssarin, BT 2, 3, 5 ja 7 mallinsa joista myöhemmin edelleen kehitettiin T-32 ja T - 34 sekä viimeinen T - 44 malli sodan 1945 loppupuolella.
Malli BT -1 oli lähes sama kuin Cristien yhdysvaltain armeijalle tarjoama, kelpaamaton versio, pyöriä yksi pari enemmän viimeisimmissä. Rungon malli liki samankaltainen.
Lisäksi neuvostoliitto kehitti 1932 alkaen dieselmoottoria panssareihin, joilla saatiin parempi toiminta varmuus, radio häiriöttömyys.
Paloherkkyys ja räjähdys alttius väheni huomattavasti.
1934 sai alkunsa V-2 moottori, joka kehitettiin MWM (man) pikaveneen moottorista.
Moottoriin tehtiin sivulohko ja se oli edistyksellinen myös kannen yläpuolisten nokka-akselien (2kpl lohko) suhteen. Moottorin kannet olivat alumiini valua.
Moottoria käytettiin T-28, BT-7 ja T-34 panssarivaunuissa.
Tällä diesel moottori tyypillä neuvostoliitto sai vuosikymmenien ajan ylivertaisen edun kaikkiin länsimaihin nähden.
Kun moottori lisäksi käännettiin poikittain, joka oli / on alkusysäys kaikille nykyisinkin poikittain asennetuille motoreille, saatiin tarpeellista lisätilaa. (Diesel siksi, kun se kuluttaa vähemmän polttoainetta, eikä se, etenkään, ole syttymisherkkää)
Kun moottori oli käännetty, muutettiin samalla öljy ja jäähdytyspumput moottorin alle saaden vaunun kokonais korkeutta laskettua yli kolmekymmentä senttiä alemmaksi.
Koneessa oli "suoratoimiset" yläpuoliset nokka-akselit, 2 kpl kumpikin lohko.
Se oli teknisesti edistyksellinen.
Näistä NL kokeiluista sai alkunsa myös saksalaisten panssarien kehitys, samalla hyvällä jousituksella, jonka vasta paljon paljon myöhemmin, muut länsimaat ottivat käyttöön. Koelaitosta käytettiin vuosien 1926 - 1933 aikana, sen sijaintipaikka oli Kazan Neuvostoliitossa, ja sitä kutsuttiin Panzertruppenschule Kama.
Saksa ei saanut omalla maa perällään kehittää tuohon aikaan mitää sotakoneita, ei lentokoneita tai muita, WW-I sopimusten rajoittamien perusteiden takia, joten saksa kehitti kaikessa hiljaisuudessa passarivoimia ja lentokoineita neuvostoliiton alueella heidän luvallaan ja osin yhteistyössä heidän kanssaan.
Tämä moottorin sijoitus ja rakenneratkaisu palveli ja palvelee edelleenkin luotettavasti monissa käytössä olevissa versioissa lähes samankaltaisena.
Nimi tank tulee englannin kielen sanasta, joka alkuaan oli hieman vitsaileva.
Hepokatti oli lapsena monilla koulumatkalauluna.
VastaaPoistaKiitos iloisesta aamumusiikista!
Nyt hymyhuulin työpaikalle.
Ole hyvä. Hyvää työpäivää sulle. :)
VastaaPoistaTunnelin päässä näkyy aina valoa..
VastaaPoistaMukavata musiikkia!
Tykkään myös: Boney M - Rasputin
Huomenta. Voi sun kanssas, raputinisa. :)
VastaaPoistaTykkään kans kipaleesta. (rytmi)
Mää tykkään peseytyä. Lisäks ajan partani suht säännöllisesti.
Eikä rintamuksellani ole isommin ruoantähteitä.
Ps. Inhoon aina parranajoa, mutta mulle parta ei sovi.
Musiikki poistettu, tämän sivun päivityksen yhteydessä.
VastaaPoista