Minulle ilmoitettiin Wihuri Oy koneliikkeestä: Mikäli haluat,saat tälläisen koneen veloituksetta koeajoon kahdeksi viikoksi, joten ensin tutustumaan koneeseen pintapuolisesti ja sen jälkeen kahden viikon vapaa käyttö kotiseudulla, jossa silloin juuri rakennettiin paljon.
Etenkin omakotitaloja oli tulossa paljon, noin 130 oli tälle vuodelle saanut jo luvan.
JCB 3 D CX
Tämän parempaa tilaisuutta testata outoa ja hieman huonona pitämääni merkkiä ei koskaan tulisi, joten tuumasta toimeen. Kahdessa päivän kuluttua pihassa seisoi uusi kone. Neliveto ja hydraulinen jatkopuomi sekä hieno ja avara ohjaamo.
Lähempi tarkastelu osoitti useita rakenteellisia eroja kotimaiseen omaan koneeseeni
niitä kahta vertaillessani. Puutteita molemmissa, suurimmat kaivurin puomeissa ja koneiden ohjamoissa, ja niiden käyttövivuissa. Omani oli takapyörä vetoinen
ja sitä voi ajaa kaivutyön asennosta eteen ja taaksepäin polkimen painalluksella, päätä kääntämättä tarvittavan matkan.
Mutta kuin niin usein ennenkin, into vaihtuu usein pettymykseksi, pettymyseen omiin odotuksiin, kun odotettua ihmettä ei tapahdu. Näin kävi tässäkin tapauksessa, ja tulee mieleen yhä kun jotakin liian usein moititaan, ilman lähempää asiaan perehtymistä. Kahden viikon koeaika kului nopeasti eikä kauppaa syntynyt, ei myöhemminkään.
Olen usein kuullut sanonnan. Kolme hyvää tulee Ranskasta.
Kiljotiini, kondomi ja konjakki. Mutta tämä ei pidä paikkaansa! Giljotiini on alkuperäinen Iranilainen keksintö. Gondom taas tulee muinaisen Egyptin alueelta.
En pidä giljotiineista, en ole koskaan oppinut käyttämään kondomeita, mutta pidän paljon ajaminen ja työskentely kaivinkoneella sekä kuormaajalla ja traktori-kaivurilla.
Gognag on aito ranskalainen ja pidän siitä. Minun vävy on myös ranskalainen ja minä pidän myös hänestä ja hänen vanhemmistaan.
Pidän myös paljon Englantilaisten huumorista ja sarkasmista joka on tullut tutuksi tv-sarjoista.
Mutta en pidä Englannissa rakennetuista tai valmistetuista maansiirtokoneista (1970-2007). Minun käteeni ne eivät yksin kertaisesti soveltuneet silloin, tuskin edes nyt.
Huumorintajuni ei riitä näiden työkoneiden rakenneratkaisuihin tai ymmärtämään näiden traktori kaivurien rakenteiden erikoiset ratkaisut tai käyttö ominaisuudet jotka on kokeiltu ja testattu käytännössä ja työmaiden olosuhteissa.
Raskas käsiteltävä ja kömpelö, monet tekniset ratkaisut sopimatonta, joissa otetaan sormi herkkyyttä pois koneiden käyttäjältä.
Nämä kaikki omat
I have often heard the saying the way. Many says the three good comes from France.
(Guillotines, Gondom ja Cognac)
But this is not the case!
Original guillotine is ancient Persian idea,
Gondom an ancient Egyptian.
Only Gognag is a genuine French medicine, and I like it.
Similarly, my son in law is French. I like him and family, and also his parents.
I do not like the guillotine, I never learned why like or how to use condom, but I like a very lot of driving an excavator, backhoe or loaders work
I found nonetheless four original / Löysin kuitenkin neljä alkuperäistä.
MECALAC / HAULOTTE / BEL-JOB = VOLVO / HYDRAULIC QUICK COUPLER
I also like lot English sense of humor and sarcasm.
But I do not like English original built / made in earth moving machines (1970-2007).
So my humor is not enough these use vehicles constructions or understand these use-quality, or the use of features.
Rakenteelliset viat: Boom leveys estää kuljettaja ei näe tarkasti kauhan työalueella. Puomirakenteella tarpeettomasti liian massiivinen. Ehkä liian heikko valmistus materiaali, tai liiallinen yliarviointi voimaa taakkaa. Ohjaus x-box liikkeitä, kaikki muut koneet + malli liikkeitä.
Käyttäjät liikkeet (maailmanlaajuinen standardi) alkaa 1984 lähtien kaikki kaivinkoneet.
Tukijalkojen nostoliike, niiden iskun pituus ei ole tarpeeksi pitkä voida nostaa kone ylös vaaka-tasoon pehmeässä maassa. Tukijalan pohjan koko on liian pieni, se uppoaa. Niiden johdosta maavara on liian pieni, seikka joka näkyy oheisella videolla.
Hydrauliikan teho ei riittänyt swing boom puolella, kunkone on kallellaan toiseen suuntaan, ei vaikka kauha oli tyhjä .
Ongelma vielä korostui malli 3 D CX ( 1984 ) vaikka se on uusi malli ja moderni kone Lisäongelmia tuli jatkopuomilla varustetussa mallissa, seinän vieressä kaivettaessa.
Kone ei onnistunut nostamaan käännöllä itsensä pois, jos maa oli pehmeää.
Tukijalat olivat edelleen sama liian pieni malli kuin aikaisempien mallien.
Suuri virhe oli myöskääntösylintereiden asennus liian matalat , joten he olivat lähes aina vaarassa. Varsinkin hydrauli putket suoralla hitsausliitoksella jossa ei ollut normaalia kierteellä olevaa nippaa, johon letkun voi helposti kiinnittää.
Työssä kivet rikkoivat ne helposti, ja korjaaminen oli hankalaa ilman ruuvi liitoksia.
Hydrauliikassa muutamat letkut olivat liian pitkiä ja hankasivat itseksensä rikki ellei osannut varoa niitä, joten konetta ei ollut helppo käyttää, vaan piti usein varoa liikaa.
Pohjapanssaria ei koneen alla, moottoria, vaihteistoa ja akseleita suojaamassa.
Konepelti ei auennut ellei pakoputkea ottanut kokonaan pois Vaikea tarkistaa moottorin öljy sekä muut päivittäiset tarkastukset. Kaivuria ei voi siirtää eteen -tai taaksepäin (edes lyhyttä matkaa) ajamalla, samalla istuen kaivuasennossa, joka oli normaalia ja vakiona kotimaisissa ja ruotsalaisissa koneissa.
Etukuormaaja tässä mallissa oli tehokas, ja sillä työskentely jopa miellyttävää
osaksi vedon vapauttajan ansiota. Kuormaaja oli tehokas ja voimakas, ja lastaaminen miellyttävää. Samoin maantiellä ajo oli mukavaa. Taka olevat tukijalat sensijaan haittasivat kuormaamista, niiden pienen maavaran ansiosta.
This video: Little impatient and little inexperienced driver
The driver does not properly manage big stone processing, the following reason:
Short boom so fraction of angle is not affor digging boom is too long, post-boom also press much to this work. Back feet are not supported by enough.
Machine sink to the ground too much and nose rises up needlessly
The frog leg one and only true pillar of Backhoe-Loader.
Swing force not enough, swing cylinders angle action too small, the pump hydraulic power sufficient and hydraulic pres systems.
Oheisella videolla: Hieman kärsimätön ja liian vähän kokenut kuljettaja
Kuljettaja ei hallitse kunnolla näin isoa kiveä, edellisestä ja myös seuraavista syistä:
Lyhyt pää puomi joten murto (nosto) kulmalla ei ole tehoa nostaa koska kaivuu puomi on vastaavasti liian pitkä, jatko-puomi myös painaa turhaan tässä työssä.
Tolppa malliset takajalat eivät tue tarpeeksi. Kone uppoaa maahan liikaa ja nenä nousee tarpeettomasti. Sammakko jalka yksi ainoa oikea malli Kaivuri-kuormaajaan.
Kääntö voima ei riitä, kääntö sylintereiden murto kulma toimia lon iian pieni, pumpun hydraulinen teho riittävä samoin ja hydraulisen järjestelmän paine.
Users movements (world standard) begin 1984 since all excavators.
Support leg lift stroke is not high enough to lift the machine up horizontal levels soft earth.
Support (foot) bottom size is too small
Hydraulic return power was not enough swing boom side when the machine was tilted in the other direction, not even when the bucket was empty.
The problem still was highlighted model 3 D cx (1984) for is it a new and modern machine. Additional problems came from the secondary boom-equipped models
Machine not manage to lift themselves off if the ground was soft. The support legs were still the same too small model like for the earlier models.
A big mistake was also the swing cylinders mounting too lows, so they were almost always at risk, especially in the hydraulic pipe directly welded joints, where there was no thread joints. At work in the stones broke them easily.
Hydraulics rubber hoses were too long and broke down easily used
Bottom armor does not under the machine engine, transmission, and axles.
The bonnet did not open unless the exhaust pipe take off
Difficult to check the oil stick, and well as other every day checks.Machine cannot be moved front or back (not even short period) by running when sitting digging position
Front Loader was effective in this model, and it was even pleasant tyskentely
which is part of the bet was to release earnings.
Handling was an effective and powerful, and loading easier. Similarly, on the highway driving was nice.
The rear support legs hampered loading, due to their ground clearance was very small.
Front Loader was effective in this model, and it was even pleasant tyskentely
which is part of the bet was to release earnings.
Handling was an effective and powerful, and loading easier. Similarly, on the highway driving was nice.
The rear support legs hampered loading, due to their ground clearance was very small.
These all included my own experience view of the user (capacity) compared to the all Nordic countries, or USA, French, Belgia, German, produced tractor excavators (backhoe) machines.
CASE 580
FORD 550
Jos verrataan Case 580 CKB tai Fordin 550 traktori kaivurien arvoja, ne ovat paljon tehokkaampia kuin JCB samaa mallikokoa oleva kone.
Molemmat ovat erittäin kätevän kokoisia, mukava käyttää, sopivat hyvin käteen, pieni koko, siro
ja tehokas. Kevyt rakenteisia mutta vahvoja, voimakkaita aj käyttäjäystävällisiä.
If compared to Case 580 CKB or Ford 550 Excavator power, they are much more efficient than the JCBs same model of in size.
Both are very handy and comfortable to use, fit well in the hand, small in size, the graceful and powerful. Structured light but strong, powerful, user-friendly.
Lopulta: Sama kuin naisen kanssa. Tyydyin hyvään käytettyyn.
In the end: The same like as with a woman. I found real good to second hand machine.
I was satisfied I have the fine and little used.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti