maanantai 11. toukokuuta 2015

Wain-Roy

Ensimmäisen hydraulisesti toimivan kaivuri-kuormaaja kehittäminen eteni rinnakkain Yhdysvalloissa ja Britanniassa.

Wain-Roy yhtiö oli ensimmäinen joka valmisti traktoriin asennettavaa kaivuu konetta.

Valmistuksessa ensimmäinen ja ratkaiseva parannus keksittiin heinäkussa 1947. 


Tämä oli hydrauli toimisen sylinterin käyttämä työntö-tanko jonka avulla kaivurin puomi oli mahdollista käntää sivulle kaivu-kuopasta, kauhan tyhjentämistä varten. 
-----
Kuvassa työntövarsi ja sylinteri näkyvät selvästi.
Koneessa on nokkapumppu ja öljysäiliö jäähdyttimen edessä

Näistä voi päätellä koneen olevan jo "uudempaa" valmistus tapaa (1956-1962).
--------- 

Idean keksi Väinö J. Holopainen ja Roy E. Handy, Jr.  ja he perustivat uuden yhtiön 
nimellä Wain-Roy.
                                Venttiililohko, hydrauliöljysäiliö sekä sylinterin alapuolella hydraulipumppu näkyvät selvästi.

Patentti käsitti myös kaivurin hydrauliikan ohjaus venttiili lohkon joka oli kiinnitetty kaivurin kääntö akselin yläpuolella olevan hydrauliöljyn säiliön yläpuolelle, sekä suuritehoisen hydrauli pumpun joka oli asennettu kaivurin taakse, traktorin booriakselille.

Heinäkuussa 1948 Väinö J. Holopainen patentoi tämän sivulle kääntö kehyksen. 

Samoin ensimmäinen kääntyvä istuin on kehitetty Wain-Roy yhtiössä, Carroll Arnold sekä Vaino Holopainen toimesta ensimmäinen jonka Väinö Holopainen patentoi 1954
ja kesäkuussa 1954 Holopainen jätti patenttihakemuksen, joka käsitti kaivuri työssä tarpeelliset, erikseen säädettävät tukijalat.

John S. Pilch Ware Machine Works, Ware, MA, kehitti ensimmäisen 4-osaisen nosto aisaston jolla saadaan suurempi kauhan kaivu-liike sekä kauhan täyttö ja tyhjennys.
Pilch haki patenttia syyskuu 1950.

Wain-Roy kaivurin ongelma oli kauha, joka ei liikkunut, vaan kauha oli aina samassa asennossa joten 4-osaista kaivu-puomia käytettiin myös Wain-Roy traktorikaivurissa vuosi 1954 jälkeen.

Väinö Holopainen esiteltiin 1960 nimellä Herra Kaivuri, johtaja Henry Ford toinen.
Wain-Roy yhtiön toiminta jatkui valmistamalla kaivureita Ford yhtiölle vuoteen 1963 asti, jolloin Fordin valmisti omat kaivurinsa eikä Wain-Roy yhtiö voinut kilpailla niin suuren yrityksen kanssa.


Wain-Roy Oy osti AC Anderson Yhtiön toiminnat 1963 ja tämän jälkeen Wain-Roy yhtiön toiminta hiipui kokonaan hyvin lyhyessä ajassa.


Huhtikuu 1948 Wain-Roy Oyj myi ensimmäisen kaikkien aikojen hydraulisen kaivurin joka asennettiin Ford 8N mallin traktoriin Connecticut Light ja Power Company:ssä.

Wain-Roy yhtiö valmisti vuoden 1948 aikana kaikkiaan 24 kpl tätä traktori-kaivuria. 
Lisäksi yhtiö valmisti niitä myös Sherman, Michigan sekä Ford tuote nimellä.

Yli 7000 Wain-Roy kaivuria valmistettiin ja myytiin syksy 1948 ja alkuvuoden 1954 aikana, lähinnä Fordin jälleenmyyjien aktiivisten toimien ansiosta.
-----------------

                                               



--------------------------
Early development of hydraulic systems for what would become the backhoe loader proceeded in parallel in the USA and the UK. 

The invention of the first backhoe swing frame was developed in July 1947 by Vaino J. Holopainen (pronounced “Waino”) and Roy E. Handy, Jr. (thus the company name “Wain-Roy”), and assigned to Wain-Roy Corporation of Hubbardston, Massachusetts, United States. 

In July 1948, patent was filed by Vaino J. Holopainen. 

The swing frame breakthrough allowed the hydraulic digging arm to swing to the side to dump the bucket. This patent also included the invention of the out-rigger bar, and high flow control. 

In April 1948 Wain-Roy Corporation sold the very first all hydraulic backhoe, mounted to a Ford Model 8N tractor, to the Connecticut Light and Power Company. 

Wain-Roy made 24 units in 1948. Wain-Roy also made them for Sherman Products of 

Royal Oak, Michigan, and Ford. Approximately 7000 Wain-Roy Backhoes were manufactured and sold between the fall of 1948 and early 1954, mainly through Ford dealers.

The patent for the first reversible seat was developed at Wain-Roy by Carroll Arnold and Vaino Holopainen and then filed by Vaino under patent # 2,784,768, and in June 1954, Vaino filed patent for individually controlled outriggers. John S. Pilch of Ware Machine Works, Ware, MA, developed the first 4-bar linkage to achieve greater bucket digging and dumping rotation. Pilch filed for patent in September 1950. 

The 4-bar linkages were also used on the Wain-Roy backhoes after 1954.

In 1960 Vaino Holopainen was introduced as “Mr. Backhoe” to Henry Ford II. Wain-Roy continued to produce them for Ford until 1963 when Ford made their own and Wain-Roy could not compete with such a large company after that. 

Wain-Roy Corporation bought the AC Anderson Company and then the company suffered.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti