perjantai 24. maaliskuuta 2017

Ahma kaivuri - Wolverine Backhoe

Ahma traktori-kaivuria valmisti aikoinaan Myllykone Oy jonka kotipaikka oli Naantali

Ensimmäinen versio joka kiinnitettiin traktorin nostolaitteisiin oli malli 450.
Kääntäminen tapahtui hammastanko avulla, jota hydrauli-sylinteri liikutti ja oli kiinni
hammastangon toisessa päässä. Kääntö oli lähes 180 astetta.
Tukijalat olivat kaivurin käännön takana, ja saksi-tyyppiset, mekaanisesti toimivat.
                                            Ahma 475 H + Valmet 361

Valmet 361 maataloustraktori, Teho 46HV / SAE / 2000 rpm, Iskutilavuus: 2,685 ltr.
Moottori: Sisu-Valmet 310D (1960–61), 310A (1962–65) Käyttövoima: Diesel
Vääntömomentti: 157 Nm/1300, Huippunopeus: 28 km/h, Vaihteet: 6+2

Koneiden numero tarkoittaa kaivurin ylettyvuus, koneen keskitapista mitattuna, jonka
varassa kaivuri kääntyy. Mitta on kauhan kärkeen asti puomi suorana maanpinnassa.


                              Ahma 450 
Tyypillinen Ahma kääntösysteemi, joka toimii sylinterin työntämällä puoli-kaaren muotoisella hammastetulla osalla, joka kääntää puomia poikittain sijoitetun kiinteän hammastangon avustuksella, joka oli huomattavasti ns. hiab-kääntöä tehokkaampi.

Seuraava malli oli hydraulisilla tukijaloilla varustettu 450 H, ja 450S proto.
Molemmat mallit olivat sellaisia, joissa kaivurin runko toimi öljysäiliönä. Hammas-ratas-pumppu oli takana, kaivurin ja traktorin välissä, ja voiman ulos-otto akseliin kiinnitettävä.


                                       Ahma 450 H + Ford power major.

Seuraavat mallit, joista ensimmäiset olivat 450S proto ja 475 S versioita ja seuraavat isommat 520 S ja siitä uudempi isompi versio 535 S.  Nämä kaikki oli kiinteästi traktoriin asennettava, joiden runko kiinnitettiin moottorin sivuille ja keulaan etupäästä, taka-akselin alle henkseli kiinnityksellä, samaan tapaan kuin auton jousipakka.

Fiat 513R ja Ahma 535 S

Fiat 513R oli 4,2-ltr 62 hv:n suora-suihkutus diesel. Vaihteita oli 7+2. Kytkin voitiin lukita hetkellisesti puoliasentoon, jolloin traktorin nopeus pieneni ja vääntömomentti kasvoi.

Nämä Ahma S versiot olivat erillisellä öljysäiliöllä, joka oli yleensä traktorin keulassa ja kaivurin runko ylettyi säiliön alle, ja kiinnittyi vielä traktorin keulan reikiin.
Siipipumppu oli kiinteästi asennettu kaivurin runkoon ja yhdistetty voiman ulos-otto akseliin  
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Ahma 450 ja Valmet 565 (army color)


 Ahma 450 + Fordson Major





Ahma 535 kääntö sylinteri ja kiinnitys. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti