perjantai 28. maaliskuuta 2014

WILLE

Lankisen konepjan iiketoimintaa muutettiin. Raskaiden etukuormaajien kysyntä ja valmistus väheni sitä mukaa kun traktorikaivurien (yhdistelmä = Backhoe) käyttö lisääntyi. Tätä Kakkua olivat jakamassa myös jokaisella markkinointiketjulla olevat liukuohjatut (skidsteer) kuormaajat (13 kpl) ja uutuus markkinoilla, Merlo kurottajat.

Lankisen konepajalta ilmestyi täysin uuden mallin kiinteistön huoltokone markkinoille

Kone oli myös ensimmäinen (1982) joka suomessa käytti Case 580 CKb yhdistelmä (backhoe) koneen tyyppistä kauhan kippisylinteri kiinnitystä etukuormaajassa.

                                                            Wille 655
                                                             Wille + (dynaset) pesuri
                                                               Wille 445 + lehti-imuri
                                                             Wille 855 ohjaamo näkymä
                                                                  Wille 645 + kippilava (vm 2012)
                                                                 Wille 245 / Pikku-Wille 
                                                                                      
                                                                 Wille 345                                                                     
                                                                                  Wille 355B
                                                                   Wille 445
                                                                                           Wille 855
                                                                                             Wille 645 / 1985
Konepajalla oli kiinteistön hoitoon tarkoitettujen koneiden valmistus, joka sai alkunsa Valmet myyntiketjun toivomuksesta, Valtra sarjan täydentäjänä. 
Valtra VL-542
Valtra VL-542
Valtra VL-543
Valtra Vl-542 koneet oli selkeästi tarkoittu kaupunkien ja kuntien sekä kiinteitö huolto yhtiöiden käyttöön. Koneen alkuperä olikin kuntien taholta tullut ehdotus, ahtaiden jalkakäytävien  talviaikaiseen kunnossapito ja hoito työhön, hieman samaan tapaan kuten Kanadan Bombardier, pieni telakone. Koneen perusta oli valmet 502 traktori, hallinta ja ohjaus käännetiin taakse päin, joten työkalujen kiinnitys oli koneen edessä ja vaihteiden käyttö jäi vasemman käden puolelle.


                                                                          Valtra VL-742
                                                              Valtra VL-742
Valtra VL-742, oli suurempi ja rakenteeltaan enemmän pyöräkuormaajaa muistuttava.
Tämä oli malli joka hieman myöhemmin antoi osan rakenteistaan Wille 645 koneelle.
Valtra Vl-742 myynti oli kaikkein heikointa, juuri sen rakenteellisista syistä johtuen.



                                                              Valtra VL-942 Valtra VL-942 kone oli selkeästi Volvo 218 kilpailijaksi tarkoitettu, nosto ja kuormaus tehoiltaan esikuvaansa heikompi etenkin rakenteen ja voiman siirron eroista johtuen.
Malli korvasi syrjäytti 742 koneen ja konetta valmistettiin myös nelivetoisena.

Osaston tärkein myyntituote oli uutuus, Wille 645 kuormaaja, jota myytiin vanhojen Valmet ketjussa, Valtra VL 542 ja 742 koneiden ohella, työntäen ne markkinoilta, käytännöllisemmän rakenteen, paremman ohjaamon ja kuormaaja tyyppinen käyttö joka hydraulisen pumpun käytöllä teki kuormaajan ajosta ketterän, hyvin helposti käsiteltävän ja miellyttävän ajettavan, jota hyvä näkyvyys ja lämmin ohjaamo lisäsi.








Koneen hydrauliikka oli tehokas, joten se kykeni käyttämään ja käsittelemään suuria, kookkaita, paljon hydraulista tehoa vaativia monipuolisia lisälaitteita vain kytkemällä.





Tietoja: Punainen, myöhempi malli 1985-1988
Pituus: 4400mm
Korkeus: 2250 kg
Akseliväli: 2270 mm
Paino: 4900 kg
Nostoteho: 2500 kg
Nostokorkeus: 3500 mm
Moottori: Perkins 4.236, 58,5 kw
Akselit: Hurth
Hydr. tuotto: 90l/min + takanostolaittein oleva 40l/min lisää.
                         Yhteen kytkentä mahdollisuus jolloin 130l/min, edessä tai takana.
Paine: 190bar

                         

Wille 645 kuormaaja, Viljo Lankisen konepajan kehittämä ja valmistama 1979 - 1982 vuosien aikana ja sen rinnalla oheistuotteena oli myös valmistunut edellä mainittu Wiljamin kuormaajan protyyppi (katso AVANT ploki).

Vanha totuus, toisen kuolema on toisen leipä on elämässä usein totta. Kun Wiljami koneiden valmistus lopetettiin uutta vastaavaa konetta ei suomen markkinoilla ollut.
(kts. Avant ploki)

Wiljam koneiden lopetus tarkoitti myös, Lankisen Konepaja Oy;n toiminta muuttuu.
En muista oliko lopetus päätös perikunta, vai johtuiko sukupolven vaihtumisesta, ei jatkajaa Wiljam-koneiden valmistukselle samassa yritys muodossa kuitenkaan ollut.
Valtran kiinteistöjen hoito-koneiden myyntijohtajana kotimaassa toimi Urpo Koivisto. 
Hän oli siis mahdollisesti hyvässä etulyöntiasemassa, kun Lankisen toiminta loppui.


                                                                      Wille 655
Viljo Lankisen jälkeen konepajan omistajaksi vaihtui veljekset Koivisto (3), joilla oli liiketoimintaa jo ennestään samalla teollisuus alueella (mm Mellilän autokeskus Oy).
Urpo Koivisto toimi ja taitaa toimia yhä edelleen koneita valmistavan yhtiön toimitus johtajana ja hallituksen puheenjohtajana.

Myynti ja markkinointi on hoidettu WITRACTOR yhtiön kautta ja hoidetaan edelleen.
Wihuri - yhtiö on osakkaana koneita valmistavassa yhtiössä, ja ollut jo pitkään.

Wille- kiinteistöhoidon koneiden valmistus sensijaan jatkuu edelleen, ja kasvaa.

4 kommenttia:

  1. i love bulldozer with more weathering and dust

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hello.
      J - C, if I had yet machines, I would ask you here, to test run, both summer and winter
      In summer, the green-building (landscape work) in the winter for snow removal (+ frost and wind)
      You can used in the cockpit wide brim of a hat, but not the mask

      Poista
  2. Equipamentos interessantes sem duvida nenhuma extremamente necessários em suas funções.
    Desejo-lhe um ótimo final de semana.
    Beijos
    Joelma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you Joelma.
      A big warm hug, tonight.
      And if you are sometimes wery close by, also a kiss (cheeks).

      Poista