tiistai 12. tammikuuta 2016

Humppa - Oompah or Humbta

Humppa on nopeaa suomalaista tanssimusiikkia. Humppa on tasajakoista, joko 2/2- tai nykyään 4/4-tahtilajista. Se kehittyi 1910-luvulla jazzista ja foxtrotista. Toisen maailmansodan huomattavia vaikutteita musiikkiin tuntuu tulleen myös Saksasta. Suomen ensimmäisenä humppalevytyksenä pidetään vuonna 1928 tehtyä Jaakko Pullin Puuseppää, jonka soitti Suomi-Jazz -orkesteri.

                   
                                       Liperi Dance Hall - 2008 humppa FM-finals

---------------------------------
You can dance humppa in many different ways.
The most traditional way of dancing humppa be based hand jumps exchange step.

                  

In addition other names for this style is the exchange step humppa, jumping humppa, triple step-humppa and samba-humppa.
The essence of style is a powerful baunssi (flexibility) up and down.

One humppa early conversio are so-called Helsinki bunch or gangs favored by the very action-packed, almost fierce stings.

                   

                      Hobble humppa rhythm is different, like traditional humppa.

                   

                                   Walking Humppa is based to walking.
---------------------
Humppa is a type of music from Finland. It is related to jazz and very fast foxtrot, played two beats to a bar (2/4 or 2/2). Typical speed is about 220 to 260 beats per minute. Humppa is also the name of a few social dances danced to humppa music. All dances involve bounce that follows the strong bass of the music. In Finnish language, the word humppa can also be used for all social dancing. 

The name humppa was invented by Antero Alpola for a radio show in the 1950s. He picked it up from German Oktoberfest where the locals used the word to describe the playing of the band. The band probably used a tuba, as the sound of tuba on the first beat is like hump, the second beat coming as a pa. (The related German style is known as oompah.)

One form of Humppa dance is related to one-step, which arrived in Finland 1913. In this kind of humppa, both dancers take a step on each first beat (on "hump") and progress to the direction of dance. This is danced making turns in closed position or making figures by changing various open positions. The second Humppa form is related to two-step, which came to Finland in 1910. 

This Humppa has some rhythm and movement from samba and waltz. A third form of dance, Nilkku, is based on a slow, slow, quick, quick rhythm. The first quick step hardly takes any weight and gives the dance an appearance of limping.

                   

-------------------------------------
Eniten levytetty humppa on Usko Kempin Tulipunaruusut, jonka vanhin levytys on vuodelta 1930. Muita tuon ajan humppasävelmiä, joita nykyisinkin paljon esitetään, ovat muiden muassa Dallapé-orkesterin ohjelmistoon kuuluneet Alaska (1928), Lentävä Hollantilainen (1930), Tammerkoski1931), Autotyttö (1933), Kaksi kolpakkoa, neiti, (1934) ja Heili karjalasta (1938). Monet sävelmät olivat Valto Tynnilän ja Martti Jäppilän yhdessä tekemiä ja solisteina olivat mm. Ville Alanko, Georg Malmstén, A. Aimo (Aimo Andersson) ja Veli Lehto (Viljo Lehtinen). Ennen sotia humppaa nimitettiin yleensä jatsiksi tai haitarijatsiksi. 

Suomalaiseksi humpan tekee pari-tanssi sovitus, muualla Itä-Euroopassa eloisia humppasävelmiä tanssitaan erillään.


                              Humppa-veikot

Humppa-ilmaisua käytti ensimmäistä kertaa Antero Alpola radiossa 1950-luvulla kuvailemaan Kankkulan kaivolla -radiohupailussa esiintyneen, aluksi Asser Fagerströmin, sittemmin Kullervo Linnan johtaman studiokokoonpanon (jonka nimen "Humppa-humppa-orkesteri Pumppu-Veikot" puolestaan keksi ohjelman toinen käsikirjoittaja Aune Ala-Tuuhonen) soittamaa musiikkia. 

Sana on onomatopoeettinen ja Alpola johti sen orkesteriin kuuluneen tuuban äänestä. (Todellisuudessa tuuba soittaa vain ensimmäisen tavun "hum", muut säestyssoittimet soittavat toisen tavun "pa". Vrt. engl. oompah ja saks. Humbta.)  

Ensimmäinen humppakuume joutui melko pian väistymään rautalanka musiikin ja sen jälkeen tango kuumeen tieltä.

Humppa kuume loppui kun 1980 luku alkoi, lähes yhden yön aika. 

Romahdus oli täydellinen, ei mikään levy-yhtiö julkaissut uutta tuotantoa monen vuoden aikana. Ei yhtä ainoaa vanhan tyypin iskelmämusiikki levyä. 

Tilanne johti siihen, että monet maaseudun pienet, pitkän aikaa vaikeuksissa olleet tanssipaikat katosivat kuvasta lopullisesti. 

Uuden ajan humppia ovat esimerkiksi Pieni hetki (1972), Jätkän humppa (1976), Lappeenrantaan (1977), Mahtava peräsin ja pulleat purjeet (1983), Sheila (1985) ja Merimies (1997).

 Nykyisin tunnetuin humppaa soittava yhtye lienee kansainvälisestikin tunnettu huumoriyhtye Eläkeläiset.

3 kommenttia:

  1. Very nice! Everyone seems to be enjoying it.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hi. :)
      thank you for your interest
      We have a very old and strong (summer-stage or a dance hall) dance culture, which began after the war.

      In Finland, the most common dances are Foksi (foxtrot), tango, waltz and humppa. In addition, the lava dances usually played once in a couple of older traditional (European) dance types, namely: jenkka, polka and mazurka.

      Especially in the summer pallets dance repertoire includes rock 'n swing dancing.
      Rock 'n Swing -tansseilla a kädenalitansseilla denotes interest shorthand to the following stages danceable dances: the jive, I doubt it (also used the word lavajive), bug and boogie woogie, lindy hop, disco swing (also used for the names of the disco-jive and samba, jive). These dances also described in the American dance or rock and roll dances.

      In addition to these venues to dance the Latino, or "Lattari" such as samba, rumba (bolero) and the cha-cha. Of these, rumba and cha-cha are in place danceable dances and samba dance traditionals pallets twisting.

      Poista
    2. It's funny, when almost all the dance music will be the south or north america
      Europe is just waltz, jenkka, polka mazurka and hambo.

      Europe Dance-lava culture has been lost, but it is still in the Nordic countries

      Dance Outdoor podiums is mainly men search. This means that women waiting to dance to call the search lined up to dance on the edge of the platform. When the orchestra announces the next dance, searching for a man they consider appropriate, daamia.

      Most dance places a certain time the evening is reserved for women. This usually takes about an hour, and during that time to dance the search is done the opposite - men are waiting, and women are applying for them. Other roles remain still the same: the man still takes all the dances, and the man to restore the woman's as usual.

      Women Search indicated by signs or lights on the board, as well as the orchestra inform women in search of the beginning and the end. There is also a women's dances, in which the search turn the opposite is true throughout the evening possibly excluding the moment when the signboard informed men in the search.

      Poista