tiistai 9. lokakuuta 2012

Tulvakauden kulkupelejä...


Näin ennätyksellisten sademäärien aikana ja niiden tulevaisuudessa oletettavasti vain lisääntyessä on ehkä syytä alkaa varautua myös kulkupelien suhteen tuleviin uusiin sadekausiin.

Mutta koska uutta on enää huonoa nykyisin keksiä enää oikein mistään, mitä aiemmin ei vielä olisi jollakin tapaa mekaanis-teknillisesti kokeiltu tai sovellettu, niin vanhan ja hyväksi koetun keksinnön käyttöön ottaminen on se kaikkein helpoin vaihtoehto.

Kuvan kulkupeli kehitettiin aikoinaan Saksassa, ja siitä tuli jonkunlainen hittituote, jonka tuotannosta suurin osa suuntautui yhdysvaltoihin. 
Siellä näitä on käytössä vielä runsaasti, euroopassakin kohtuullinen kanta yhä jäljellä.
(Näistä on ainakin Englannissa tehty uus-versioita, mm. Ford Fiesta aihiosta)

Kyseinen vehje on kummallinen kostruktio. Siinä on piirteitä DKW F11, sekä F12 malleista, ripaus Goggomobil Isar autoa, Triumph Herald piirteitä, sen moottori sekä voimansiirto. Autot on valmistettu vuosien 1962-1968 aikana.
         
                   

Tässä alkuperäisin uivista ajoneuvoista.  Muita sodan aikaisia vanhoja: Ford Gpa 
GM DUKW  tai hieman uudempaa versiota edustava Liaz 4X4
Kaikkien näiden esi-isä taitaa olla kuitenkin Tässä, se alkuperäinen, venäläinen.


Tässä myös eräs yksi ihmeellisyys. Ihmeellinen sikäli että tämä kykenee nousemaan ylös tuolta vedestä, tosin muutaman avustavan seikan johdosta. 
Ensimmäinen niistä on sopivan karkea teräväsärmäinen kiviaines josta renkaat saavat hyvän pidon, johtuen hienon maa-aineksen huuhtoutumisesta ja sen takertumattomuudesta renkaiden pitokuvioihin nitä tukkimatta.

Toinen seikka on ns. linkku-ohjaus (taittuvarunkoinen kone) jolla pystyy käsituntumaa omaava kuljettaja vain ohjausta kääntelemällä saamaan uutta pitävyyttä maa-ainekseen, kyeten näin samalla nousemaan pois renkaiden pidon alla syntyneistä kuopista. 

Kolmas seikka on riittävän tehokkaan väännön omaava moottori, jossa tehoa riittää,  jonka (moottoritehon) kuljettaja ei edes anna hiipua missään vaiheessa.
Korkealla olevalla ilmanotto-putkella on tässä oma merkityksensä moottorin hengittävyydelle. Pahin vaihe tuossa ylös tulohetkessä on silloin kun vetokone alkaa hieman hypähdellä, vetovastuksen tahtoessa voittaa vetotehon massan painon.
Hieman enemmän hypähtelyä, niin vetoakselien rakenne (vääntölujuus) eivät enää kestäisi vetokoneen hypähtelevän painon niille aiheuttamaa vääntöä.

               

On sen verran muhkeat ja terveet soundit tuossa koneessa, etten tähän enää muuta musiikkia malta paljoa lisäillä.  
Uusimmassa on 27 litr. 550 hp Deutz-(Volvo yhteistyö?) sekä amerikkalainen nykyaikainen monikymmen valintainen vahteisto.

Hyvää päivän jatkoa.

Kiitos vierailustasi.

8 kommenttia:

  1. Nämä sun vempelehet on oivallisia tulvien varalle. Taitaa olla vain aika hintavia?
    Tuliskohan tämä kommi tänään perille, kun eilinen ei onnistunu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varoituskolmiota vain näytti ja ihmetyksen sormi suussa seurasin sitä, kunnes poistui itsestään:(

      Poista
  2. Ulleriina, sans muuta.
    Eiks toi kraktori oo kun tehty tulviville laakeille lakeuksille.
    Eikä tuo kattettu ja lämppärillä varustettu autokaan paha olis.

    VastaaPoista
  3. Voi, voi maksi kun varastit tämän ihanan Joki-laulun taas minulta mut jykevät on nuo pelit ja vehkeet kun tulvista ja vesistä selviävät melkein leikiten.

    Näyttää siltä että tämä sadekausi on tullut jäädäkseen:( Tosin lumeksihan se kohta muuttuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta Mustis.
      Mää tykkkään joskus pikkusen varraasteella, ihan vaan pieniä leskiä kiusatakseni.
      Vastaus viipyili kun nukahdin hetkeksi tulva alueelta palattuani. Nyt aamukahvin keitossa juuri heräiltyäni.

      Sadekaudet on tulleet jäädäkseen, tosin taukoväli saattaa vuosittain huomattavasti vaihdella, mutta sitten kun sataa tulee paljon aina kerralla.

      Palatessani, ulkona tuoksui jo väkevänä aivan kohta alkavan ensilumisateen mahdollisuus...

      Poista
  4. No nytkö se sielläpäin valloittaa maat ja mannut... meinaan se tulva?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulva, sen valloitus-huippu alkaa olla täällä takanapäin.
      Uusia alueita sen on nyt jo katseltava, vanhalle jääneistä saarretuista, mutta yhä osin valtaamattomista saarekkeista huolimatta.

      Poista