sunnuntai 30. tammikuuta 2011

Matkakuumetta, Osa-II :)

                       

Elämä niin lyhyt ihmisen
Älä anna minun odottaa,
hiukset harvenevat
silmien kirkkaus katoaa
iho ohenee.

Tuuleen kuiskaan nimeäsi
kosken pauhuun huudan
ja kastepisaran valuessa alas ruohonkorresta
huomaan itkeväni...

Miten lyhyt tämä elämä,
miten suuri kaipaus sinuun.
Vielä ajatus kulkee kirkkaana.
Mutta älä anna minun odottaa...


Sillä elämää antavampi kuin ruoka, juoma, ravinto, ja kaiken katkeruuden pois polttava, on ollut rakkauden henki.
Henki joka ei ole pitänyt silmämääränään omaa kunniaa, vaan tavoitellut vain onnesta osattomaksi jääneiden onnea.       -Ester Stålhberg-


Matkamietteissäni kuulen erään laulun sanoja;  Kun juna puksuttelee kohti "kantokylää", pian heiliäin saan lähelläin mä pitää...  kunnes... ...sivulta kuuluu toinen, jonka sanoja (naisen laulamana) jään kuuntelemaan.


Kun olin nuori, moni poika juoksi perässäni mun,
saattoi kotiin ehdotteli kaikenlaista.
Mä melkein siveästi odottelin sitä oikeaa,
joka ymmärtäisi suomalaista naista.
Hylkäsin tummat tuliset, myös pehmo hemmot helsingin,
jotain aidompaa mä etsin maailmalta.
Kun saapui rehti uros, sinisilmä maalaiskaupungin
sydän kurkkuun pomppi polvet suli alta.

Minun kultaseni pönäkkä tanakka punakka hanakka
rehti raavas mies, onnen hetket ihanimmat mulle antaa.
Minun kultaseni pönäkkä tanakka punakka hanakka
kilteinkin ken ties, vaik' ei ruusuja hän muista mulle kantaa.

Pian kirkon kellot soitti polkkaa, pappi lausui aamenen
hieman myöhässä! se pakko oli myöntää.
Nyt riemut riemuitaan ja harmit harmitellan kahdestaan,
anoppi ei meille nokkaansa saa työntää.
Niin tomera on tosimies ja muistaa kyntää sarallaan,
minkä aloittaa sen sattaa loppuun asti.
Jos harhateille hairahtuukin, syntinsä hän tunnustaa,
pyytää anteeksi ja katuu kamalasti.

Minun kultaseni punakka tanakka pönkkä hanakka
rehti ravas mies, onnen hetket ihanimmat mulle antaa.
Minun kultaseni punakka tanakka punakka hankka
kilteinkin kenties, vaik' ei ruusuja hän jaksa mulle kantaa.

10 kommenttia:

  1. Kaunis runo, siis tuo ensimmäinen...
    Mulla on jatkuva matkakuume:))

    VastaaPoista
  2. Hienoo. Siis tuo matkakuume :*)
    Ps. täsä on muuten lähistöllä usseempiki asema, lentokenttäkin, sillai ninkö vinkiks... ..Tiäks...

    VastaaPoista
  3. Kantokylässä juna pysähtyy raiteelle nro 1..

    VastaaPoista
  4. Ahah. Hyväjuttu.
    Sukujuurennalut, nääs.
    Lisäks Hartola-Sysmä. Monumenttikin olis, ...toinenkin..
    vaikken ekan rakentamiseen osallistunu muitten
    kiiruitten tähren...

    VastaaPoista
  5. Kaunis tuo eka runo kuin myös musiikki, mietin tuota kieltä olisiko ollut unkari.....vaikea sanoa.
    Matkakuume on se paras kuume, välillä hellittää kun voi vaihtaa maisemaa.

    VastaaPoista
  6. Matkakuume kiehtoo. Mutta vaikeinta on aina voitaa se alkujännitys :) etenkin lyhyelle matkalle lähtiessä.
    Pystyä ylittään oma itsensä.
    Tuo kielikysymys. Samaa ensin ajattelin noista (muissa)rakennuksista pääteltynä.
    En tiedä. Veikkaisin puolaa tai tsekkiä, kun on noita suhu- ja heittomerkkejä niin turkaisesti ja slaavilais-peräisiä sanoja. joku serbo-kroatia kävi kanssa mielessä.
    (Etsin niitä kipaleita, joita siinä eplokissani oli)

    VastaaPoista
  7. Maximex, onko tuo alkuruno oma sepityksesi? Runo on todella hyvä ja aitoa tunneta ikääntyvän kaipuusta.

    VastaaPoista
  8. Tuhkimo. Ei ole. Valitettavasti.
    Runo-värssykirjasta.
    Juuri tuon sisällön takia laitoin.
    Ei mulla olekkaan kuin vain pari unokirjan tapaista.

    VastaaPoista
  9. Elämää kantavampi voima on todellakin rakkauden henki... Kumpa sen löytäisimme!
    Juna män justiinsa..

    VastaaPoista
  10. Ulleriina! Uskoisin ettei sen löytäminen ole niinkään vaikeaa. Sen säilyttäminen sensijaan, haaste.
    Mitä junajuttuun tulee. Meniksejo? :) pahus ohitte...

    VastaaPoista