maanantai 17. tammikuuta 2011

Trasselijussien salsat

               


Koska aikaisempi video, jossa näytettiin vanhan huoltoaseman toimintaa ja tankkaus sekä muuta palvelua on poistettu youtube sivustolta, laitan tämän version (sama) taustalla soineesta kappaleesta.

Uutiset kertoi polttoaineen myynnin nousseen korkeaoktaanisen bensiinin osalta.
Bensiini on jäte, jota syntyy raskaan polttoöljyn valmistusprosessin sivutuotteena.
Neste on aina vienyt sitä mm ruotsiin, ainakin 60 luvulta alkaen.  Vientihinta silloin oli muutamien pennien litrahintaista. Sitä vietiin myös muutamaan muuhun euroopan maahan.

Raskasta polttoöljyä käyttävät laivat, raskas teollisuus, voimalat, isot lämpölaitokset, muissa pienemmissä sen käyttö ei ole yleistä käytön hankaluuden takia.

Nykyinen E10 bensan haitta on mielestäni suht pientä, verrattuna aikaisempaan -90 luvun lyijyttömän bensan myynnin lopettamiseen.  Kun lyijytön (TB ja Neste)  happirikas aine tuli myyntiin, sen aiheuttamat jälkikäyntihäiriöt auton moottoreihin ja etenkin vanhoihin pienkoneisiin oli huomattavia. Jälkikäyntiä, venttiilivikoja, kulumista, mäntien sulamista.

Lisäaineella tuota haittaa koitettiin välttää, samoin lisäämällätipan "korkeakierroksista" 2-t öljyä, siis tuhkaautumatonta, jota muutenkin käytimme työkoneiden diesel moottoreissa laittamalla sitä 0,5 - 1% aina tankkauksen yhteydessä ruiskutuspumpun (+ suuttimet) voitelun takia. Joku kysyy miksi, niin diesel on kuivaa, ei voitele.
Nykyisin ei ns.lämmitysöljyä voi enää edes käyttää diselmoottoreissa. Kone rikkoutuu.

Bensan suhteen tuli omaksuttua jo ammoin käytäntö, tankata korkeaoktaanisempaa
kuin mitä ohjekirja sanoi. Tämä siksi kun en koskaan uskonut noita oktaanilukuja joita mittarissa luki.  Tiedän tapauksia joissa saatettiin joskus tankata vahingossa väärään säiliöön värää oktaanilukua. Käynti oli, ja on vieläkin tasaisempaa korkea-oktaanisella
lisäksi moottori käy kylmempänä, paremman palamisen takia kuin pienemmällä oktaaniluvulla olevalla.  Nykyisin näihin mittarilukuihin voi luottaa lähes täysin.

Meillä tuo haitta esiintyi vielä 2005 vuonnakin. Kun joissakin Robinin(Mikasa) koneissa joita oli esim. maantiivistimissä, sekä tärypalkki-muokkaimissa tapahtui äkillistä kulumaa, siis väljentymää, kun käytimme 92-96 oktaanista tankeissa.
Etenkin Mikasa  ja Mac (De) kärsivät,  eka kulumasta, taaempi venttiilien sulamisesta, tämä kun oli raskaassa päiväkäytössä.

Osa syystä johtuu huoltoasemien siirtymisestä pääsääntöisesti öljy-yhtiöiden hoitoon
mikä on myös samalla selkeä haitta. Mahdollisuudet valittaa, jos jotain tapahtuu on huonot. Mikäli asemat olisi yksityisten hoidossa palvelukin pelaisi. Tämä on taaskin mahdotonta, kun aikaisemmin huoltoseman pitäjä oli öljy-yhtiöllä vain vuokralaisena, niin nyt nämä henkilöt on vaihtuneet yhtiön tyntekijöiksi, palkkasuhteiseen työhön.

Kaikki joilla ei ollut omaa tonttia saati edes omia mittareita joutuivat yhtiöiden peukaloruuvin alle. Pahimpia näistä omistajsta olivat Shell (SOK-liittouma suomessa)
mutta muitakin asemia SOK:lla oli käytössä osuukauppojen tontin omistuksen takia.
Toiseksi pahin olikin jo vaikeampi, neste teboil tasaväkisinä.

Aikaisemmin kun yksityisasemia oli paljon, ja kaikki bensa-tavaran toimitus tapahtui,
suoraan satamista tankkiautoilla tilausten mukaan, oli kääntöpuolena tuo maksujuttu.

Säiliöauto aloitti tankkauksen vasta kun oli nähnyt varmistetun maksushekin, tai pankkivekselin (huom ei norm vekseli) ja sai sen tankattuaan muös heti haltuunsa, ilmoittaen saamastaan maksusuorituksesta heti huoltamon puhelimella eteenpäin.
Mikäli ei varmennusta, ei tankattu aseman säiliöitä. Luottoasemat oli harvassa.

Moni kääräisikin äkkiä liiveihinsä isot rahat, häipyen heti, kun tankkiauto oli tankannut, myyden bensansa pois heti jakajalta kolmanneksen- tai puoleenhintaan normaalista.
Yleensä viikonvaihteessa asema tyhjennettiin jakajilla olleista. Muut jäi. Jätkä häipyi.
Aikoinaan sitten kaveri saattoi jossakin matkan varrella käpsytellä hymyillen vastaan.

Muutamilla oli limiitti käytössään mutta hyvin hyvin harvalla. Limiitti oli usein jakajan tukkurin (aseman öljy-nimi) antamaa hyvin lyhytaikaista korollista luottoa.

Tästä syystä perustettiin aikoinan öljy-yhtiöiden sanelupolitiikkaa vastustamaan tuo kotimainen energia yhtiö SEO Oy. Eräs pääosakas tampereen koivistonkylä, toinen
mommola, entisen Union/Esso aseman yöbaarin ja motellin omistaja. 
Tavaran toimittajana
näille oli alkuaikoina E-öljyt joka silloin vielä toimi omillakin asemillaan, ostaen tuotteensa pääasiassa TB-yhtymältä, kaatuen myöhemmin E-liikkeen kanssa.

Nykyiset palvelevat yksityisasemat on tosi harvassa. Näistä syistä en juuri tankkaa automaateista, vain ja ainoastaan palvelu-  ja itsepalvelu jakajilla jossa tankkaus on vapaata itse suorittaa. Mieluimmin siellä jossa tiedän kaverin palvelevan ja omistavan oman yrityksensä.  Yxmutta!  Nykypäivän tankkaukseni ovat vain tositosi harvassa.

2 kommenttia:

  1. Täällähän se asiantuntija onkin... Eipä taida olla vielä selevillä
    E-10 haitat?

    VastaaPoista
  2. Ei ainakaan mulle. Veikkaan kuitenkin näitä mahdollisia ongelmakoneellisia olevan vain pieni murto-osa nykyisin käytössä olevissa kulkupeleistä.

    VastaaPoista